Sľubujem, že už budem smutný

Nová hviezda najmladšej americkej prózy. Dave Eggers a jeho román mladosti Generácie XMama ani otec nežijú, tesne po sebe zomreli na rakovinu. Dvadsaťjedenročný Dave sa musí starať o Topha, ktorý má osem. Je to kronika vopred ohláseného chaosu. Ale vôľa .


Knihu Davea Eggersa Srdceryvné dílo ohromujícího génia vydalo pražské Argo. FOTO – JAMES LEYNSE


Nová hviezda najmladšej americkej prózy. Dave Eggers a jeho román mladosti Generácie XMama ani otec nežijú, tesne po sebe zomreli na rakovinu. Dvadsaťjedenročný Dave sa musí starať o Topha, ktorý má osem. Je to kronika vopred ohláseného chaosu. Ale vôľa nestratiť sa v šialenom svete nakoniec vyhrá. Dave Eggers vyrozprával vlastný príbeh a svojím uvoľneným parlandom k tomu podal reprezentatívny obraz toho, ako rastie súčasná americká mládež – na príklade Chicaga. Čudné, ale je to tak.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Existujú romány, ktoré ohrozujú manželstvá. Moja žena ma mala po troch dňoch dosť. Dosť manžela, ktorý zmizol v románe ako v tajnej izbe. Takého, ktorý sa s ňou prestal rozprávať, prestal takmer jesť a väčšinu času ležal v posteli a občas sa zmietal v záchvatoch smiechu, ktoré v nej vzbudzovali strach a hrôzu. Za moje správanie mohla kniha Dava Eggersa A Hearthbreaking Work of Staggering Genius (v češtine vyšla ako Srdceryvné dílo ohromujícího génia).

Sami doma

Srdcervúce dielo ohromujúceho génia nie je nevinná kniha. Je to obluda. Hoci obluda, ktorej sa radi dáte zhltnúť a stráviť. A keď človek z tej obludy na jej zadnom konci nakoniec vypadne, má za sebou čitateľské dobrodružstvo zvláštneho druhu.

Dave Eggers rozpráva svoj vlastný príbeh: má dvadsaťjeden rokov, rodičia mu umreli na rakovinu v rozpätí len piatich týždňov. Srdcervúce dielo ohromujúceho génia je aj preto také nehanebne dobré, lebo Eggers z tohto príšerného príbehu spraví opak dojemnej trúchlohry.

SkryťVypnúť reklamu

Stručnosť, presnosť a komika sú jeho zbraňami proti hrôze, ktorá sa vlastne vôbec nedá opísať. Prvých päťdesiat strán – točia sa okolo matkinho chradnutia – je desivo skvelých. Odstup a chladný tón vyvolávajú dych vyrážajúcu intenzitu. Dave Eggers sa chráni tým, že postupuje ako ľadovo studený vojnový spravodajca. Tento rozprávačský postoj nemá nič spoločného s cynizmom: Eggers musí stlačiť vysokú prevádzkovú teplotu svojej látky, inak by sa mu pod rukou rozplynula do vzduchu, musí tému zmraziť.

Tieto vstupné scény majú citovú nahotu, pred ktorou má čitateľ sklon zdvorilo a v rozpakoch sa odvrátiť ako pred niečím obscénnym. Lenže Eggers píše prózu, ktorá toto nepripúšťa. A tak sa skloníme spútaní hrôzou z rodinných scén v domčeku na predmestí Chicaga ako nad izbičkou pre bábiky, ktorú obchádza mor. Po smrti rodičov štyria súrodenci predajú dom, Dave Eggers sa s malým bratom Tophom odsťahuje do San Francisca a stane sa jeho jediným rodičom.

SkryťVypnúť reklamu

Dve siroty na ceste do života, do sveta dospelých: „Každý deň sme si ukladali, čo nám patrí, každý deň nám bude treba splatiť, čo nám dlžia, čo sme si zaslúžili aj s úrokmi, aj s bonusom posratých ohľadov – niekto nám niečo dlhuje, dopekla – a preto naše očakávanie nemá hraníc, chce všetko, jednoducho všetko.“ To, čo Eggers líči na nasledujúcich štyristodvadsiatich stranách, je život heterosexuálneho mužského obyvateľa veľkomesta typu Generation X medzi dvadsiatkou a tridsiatkou, ktorý poznáme z tuctov románov zo súčasnosti, televíznych seriálov a filmov. Jediný rozdiel oproti týmto biografiám osvetleným do posledného zorného uhla je okolnosť, že Eggers je zodpovedný za brata.

To, že príbeh sledujeme, akoby opisoval čosi úplne nové a neznáme, spočíva, prirodzene, v tom, ako nám ho Eggers rozpráva. Srdcervúce dielo ohromujúceho génia presahuje hranice žánru, nedrží sa pravidiel a vykračuje si tak hravo a bezstarostne ako máloktorý román predtým. Napríklad rozhovor s matkou Tophovho spolužiaka má formu scenára vrátane nôt melódie vety, ktorú prednáša zbor rodičov: „Aký ste vy dobrý brat!“

SkryťVypnúť reklamu

Románu je predoslaných 43 strán smerníc, odporúčaní, slov uznania, ako aj diagramov a zoznamov, ktoré mnohorakým spôsobom rušia a stavajú na hlavu rafinovanú hru, ktorú Eggers hrá so svojou fikcionalizovanou autobiografiou.

Úvodný pohovor na šou MTV The Real World je do knihy natlačený v podobe šesťdesiatstranového dialógu. V tom dialógu nájdete pasáže, ktoré mieria rovno do srdca literárnej motivácie Dava Eggersa: „Dal som ti dosť? Odmeň ma. Pusť ma do televízie. Som tam? Zlomil som ti srdce? Mal som dosť smutný príbeh? Viem, ako to funguje. Porozprávam ti tieto veci a ty mi dáš scénu. Tak daj mi tú scénu. Sľubujem, že budem dobrý. Budem smutný a budem plný nádeje. Ja som cesta. Ja som tlčúce srdce.“

Na otázku producentky, prečo by chcel byť v šou The Real World, Dave Eggers odpovedá: „Lebo chcem, aby všetci boli svedkami mojej mladosti.“ Presne to robí jeho román: robí z nás svedkov americkej mladosti súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, že tento román to navzdory všetkej svojej hravosti myslí vážne, smrteľne vážne. Jeho irónia stojí v službách úprimnosti. Tu sa neriešia nijaké povrchné bezvýznamnosti. Dave Eggers nám znovu a znovu dovoľuje nazrieť, že pôda, na ktorej sa pohybuje a na ktorej je postavený jeho príbeh, je neistá.

A tak strata rodičov permanentne svieti ako vzdialená búrka za jeho textom a pripomína nám, že katastrofa sem môže vpadnúť kedykoľvek.

Facka pop-pisateľom

Srdcervúce dielo ohromujúceho génia je fackou do blazeovaných tvárí mladých flákačov pop-pisateľov, čo majú vždy poruke premúdrelú znudenú odpoveď. Vedia síce, čo je pohŕdanie, ale nevedia už, čo je zúrivosť a hnev. V rúchu tohto humoristu zabávajúceho svoje publikum divokými kotrmelcami skrýva sa terorista a atentátnik. Medzi týmito riadkami kypí vriaca zúrivosť, vriaca preto, že kniha skúma spomienky, ktoré sú takmer neznesiteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem prvej kapitoly sa Srdcervúce dielo ohromujúceho génia rozpadáva na svoje jednotlivé konštrukčné súčasti. No bolo by absurdné vyčítať to Eggersovi. Román na každej strane vykladá, že jeho cieľom nie je vydať uzavretý celok: „Lešenie mám rád rovnako ako budovu. Najmä keď je toto lešenie svojím spôsobom pekné.“

Písanie Dava Eggersa sa neživí románovou tradíciou devätnásteho storočia, je reakciou na zmenené kultúrne povedomie Ameriky a je zakotvené v súčasnej realite – tak pevne, ako to len médiá virtuality umožňujú. Prichádza príslušne zlomkovité, roztrieštené a nehotové.

Výmena

V Spojených štátoch je Dave Eggers, medzitým už tridsiatnik, dávno hviezda. Je to dané aj jeho virtuóznym zaobchádzaním s médiami. Cez internet kŕmi a obsluhuje spolu s priateľmi kultúrnu scénu, ktorá mu už teraz, po chvále literárnych kritikov dodáva aj undergroundovú vierohodnosť. Rešpekt týchto skupín si navyše zabezpečuje aj prostredníctvom McSweeneys, literárneho štvrťročníka, ktorý vychádza ako časopis z čias osvietencov a prináša literárne texty a obskúrne eseje a je dosť absurdný na to, aby bol „hip“.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho rafinovaná hra medzi odmietaním a maximálnou mediálnou prítomnosťou funguje: v Spojených štátoch bol jeho román bestsellerom. Paperbackové i filmové práva sú už predané za obrovskú sumu.

Po mesiacoch jednohlasného súhlasu sa už hlásia aj prvé kritické hlasy: rozhovor s Beth, Davovou sestrou, ktorá vrhá na jeho autobiografický román celkom nové svetlo, keď tvrdí, že Dave sa o Topha vôbec a ani náhodou nestaral sám.

V americkej literatúre už tiež došlo ku generačnej výmene. Samozrejme, autori ako Philip Roth, John Updike, Paul Auster, Jayne Anne Phillipsová či Stewart O‘Nan stále píšu nezvyčajné romány a často nimi vzbudzujú rozruch. A, samozrejme, takým kategóriám sa vzpierajú výnimoční spisovatelia ako Don DeLillo, Thomas Pynchon alebo Denis Johnson.

SkryťVypnúť reklamu

Nová generácia autorov pritom prevádza americký román ponad prah dvadsiateho prvého storočia. Do tejto novej generácie Davida Fostera Wallacea, Lorrie Moorovej, Ricka Moodyho a Jonathana Lethema treba pridať nové meno: Dave Eggers.

HANSJÖRG SCHERTENLEIB

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 487
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 970
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 658
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 189
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 972
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 637
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu