Walt Disney World zastavil prijímanie ďalších zamestnancov a znížil počet pracovných hodín. Carnival Corp., najväčší prevádzkovateľ výletných lodí na svete, znížil ceny v nádeji, že priláka viac pasažierov. A aerolínie asi obmedzia počet letov. Všetky to zdôvodňujú obavami s možnými dopadmi vojny na ich obchodné aktivity.
Medzitým na turistickom ruchu závislé destinácie, vrátane Floridy, Nevady, New Yorku a Havajských ostrovov zvažujú reklamné kampane. Predstavitelia turistického priemyslu a pozorovatelia sa zhodujú v názore, že dôsledky vojny na turistiku závisia od toho, ako dlho vojna trvá a či dochádza k teroristickým útokom na americkej pôde.
Väčšina súhlasí s tým, že najviac utrpí medzinárodná turistika. Ak vypukne vojna, poškodí to hlavne svetové aerolínie, ako sa to stalo pred 12 rokmi počas vojny v Perzskom zálive. Počet cestujúcich v leteckej preprave vtedy klesol o osem percent v prvej polovici roku 1991 a pre daný rok o 2,2 percenta.
Podľa asociácie americkej leteckej dopravy, ktorá reprezentuje väčšinu z dôležitých leteckých prepravcov, sa začali čísla zlepšovať v prvom štvrťroku 1992, keď došlo k zvýšeniu o 6,7 percenta. Avšak recesia a dôsledky vojny na leteckú dopravu a ceny leteckého benzínu viedli ku krachu leteckých spoločnosti Midway a Pan Am.
Dnes leteckí prepravcovia opäť čelia vysokým nákladom kvôli cenám leteckého benzínu, mdlej ekonomike, nedostatku zákazníkov po útokoch z 11. septembra a zvýšeným nákladom na bezpečnosť. Letecké spoločnosti United Airlines a US Airways už požiadali o ochranu pred veriteľmi, aby sa mohli pozviechať a analytici predpovedajú, že za nimi môžu nasledovať American Airlines.
"Pokúšame sa predpovedať, kde sa prejavia dôsledky vojny a kalkulujeme na to primeranú odpoveď," uviedol Joe Hopkins, hovorca spoločnosti United Airlines, druhých najväčších aerolínií USA.
Todd Burke, hovorca American Airlines, najväčšieho leteckej spoločnosti, tvrdí, že firma je pripravená urobiť zmeny v pláne letov, ak to bude nevyhnutné. "Očakávame pokles v doprave, hlavne na medzinárodných trhoch ako sú Európa, ale rozsah týchto úsporných opatrení môže závisieť na rozsahu vojenskej akcie," pripomína Burke.
Hovorkyňa aerolínií ATA Michaela Wascomová tvrdí, že ich spoločnosť pocítila za ostatný rok nárast pasažierov ide o 3,4 percentný nárast v januári v porovnaní s predchádzajúcim rokom, avšak tieto čísla sú stále na nízkej úrovni, keď porovnáme to isté obdobie v rokoch 2000 a 2001.
Inak je na tom turistický priemysel týkajúci sa výletných lodí. Na začiatku vojny v Perzskom zálive zažili výletné lode pokles rezervácií. Tie sa však vrátili na tú istú úroveň, keď konflikt po niekoľkých týždňoch skončil. V čase konfliktu výletné lode presunuli svoje cestovné trasy bližšie k Spojeným štátom a podobné kroky prijali po teroristických útokoch z 11. septembra 2001. Cieľom tohto opatrenia bolo, aby sa cestujúci nemuseli do svojich prístavov presúvať letecky. "V roku 1991 sme určite oveľa viac odkázaní na leteckú dopravu, ako je tomu dnes, keďže sme rozšírili pôsobenie našich lodí," uviedol Tim Gallagher, hovorca spoločnosti Carnival, ktorá uskutočňuje výletné plavby z 18 prístavov.
Firmy Carnival a Royal Caribbean Cruises nedávno oznámili, že neistota súvisiaca s vojnou v Iraku a stav ekonomiky sa prejavili znížením počtu rezervácií. Menší dopyt donútil tieto spoločnosti znížiť ceny.
Na turistickom ruchu závislé mestá a oblasti už zistili, že potenciálni zákazníci začínajú byť neistí. Minulý mesiac Walt Disney World oznámil, že pravdepodobne prepustí určitý počet zamestnancov, ak sa obchody zhoršia. Spoločnosť už znížila počet pracovných hodín externých zamestnancov a pozastavila na neurčito prijímanie ďalších na atrakciách v centrálnej Floride a ďalších výletných miestach.
Agentúra Visit Florida, ktorej poslaním je propagácia tohto amerického štátu, bude uskutočňovať týždenné prieskumy správcov hotelov a ďalších s turistikou súvisiacich obchodných sfér, aby zhodnotila prípadnú škodu.
V roku 1991 navštívilo Floridu o milión menej turistov ako v roku 1990. "Koľko ich zostalo doma kvôli neistote z vojny a koľko kvôli ekonomike, to je nemožné zistiť," pripomína hovorca Visit Florida - Tom Flanigan.
Florida zaznamenala v roku 2002 rekordný počet turistov, ktorí sa tu však zdržali kratšie a utratili menej peňazí ako v minulosti. Zatiaľ čo sa majitelia hotelov na severe Floridy nedostatku turistov neobávajú, na leteckej doprave závislý juh štátu to pocíti.