
Učitelia radia menej sa stresovať: pri písaní testov sa neunáhľovať, nepreháňať to ani s pocitom zodpovednosti.
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Písať diktáty a veľa čítať
„Podľa našich skúseností robia žiaci na prijímacích pohovoroch najviac chýb v diktátoch a pravopise, takže by som im odporúčala precvičovať si ich. A, samozrejme, veľa čítať, lebo jedno s druhým súvisí,“ povedala SME Žaneta Huňová, slovenčinárka z Evanjelického gymnázia v Tisovci. „Keď žiak číta, vidí, ako sa slová píšu a mechanicky sa mu to zafixuje.“
Sama je zvedavá, ako tohtoročné prijímačky dopadnú. „Terajším deviatakom sa totiž zredukovali učebné osnovy zo slovenčiny, a preto mohli mať základné školy viac času na precvičovanie pravopisu,“ hovorí Huňová.
Byť samostatný a neunáhľovať sa
Matematikár Augustín Šutta, riaditeľ Gymnázia na Ulici I. Horvátha v Bratislave hovorí, že stredné školy sa snažia vybrať pre seba tých, čo majú najlepšie predpoklady dobre si počínať na zvolenom štúdiu. „Preto zisťujú ich pamäťové schopnosti, ale aj schopnosť logicky uvažovať, riešiť problémy, formulovať myšlienky. A asi aj pozornosť a presnosť.“
Pri teste z matematiky konkrétne radí: „Pri geometrických úlohách pomáhajú náčrty a predstavivosť. Pri úpravách výrazov okrem pár vzorčekov sú to vlastnosti zlomkov a definičných oborov. Pri slovných úlohách je to rozbor, ktorý umožní nájsť logické súvislosti a zostaviť rovnice a overenie výsledku skúškou správnosti. Je dobré si precvičiť samostatnosť a nepodceňovať úlohy. Vyvarovať sa hádania a unáhľovania sa.“
V záujme dobrého výsledku je podľa neho nutné myslieť aj na správnu životosprávu - najmä spánok. „Nehodí sa priveľmi prepínať ani s pocitom zodpovednosti. To, čo sa nespravilo za roky predtým, sotva napraví niekoľko posledných dní,“ hovorí Šutta.
Schopnosť porozumieť textu a vedieť s ním narábať
Matematikár Ján Žabka aj slovenčinárka Ľubica Štarková z 1. súkromného gymnázia v Bratislave hovoria, že najdôležitejšie je dobre porozumieť textu. „Máme štandardné otázky z učiva, veku primerané, ale niektoré trošku inak postavené, zamerané na tvorivosť. A tam presne vidieť, kto sa na škole len driloval a kto aj premýšľal, kto má nadhľad a vie nájsť súvislosti. Škoda, že sa to na niektorých školách ešte stále neučí. A potom to dopadne tak, že z dvoch otázok, ktoré vyslovene súvisia, na jednu žiak vie odpovedať a na druhú nie.“
Tvrdia, že najslabšou stránkou prijímačiek je to, že chcú posúdiť okamžitý výkon študenta a urobiť z toho jednoznačný záver. „A to sa dá len veľmi ťažko.“
Aj preto vraj bývajú na prijímačkách úspešnejší chlapci ako dievčatá: „Tie sú veľmi zodpovedné a to im zväzuje ruky.“
Ísť na deň otvorených dverí
Viacerí učitelia sa zhodujú na tom, že rodičia aj žiaci by mali využiť možnosť ísť na dni otvorených dverí a posadiť sa na vyučovanie: „Tak zistia, čo na škole vládne - či dril, alebo tvorivý duch, a potom sa rozhodnúť, na ktorú školu idem, v čom sa budem rozvíjať. A podľa toho sa pripraviť aj na prijímačky.“
Žiakom môžu pomôcť aj tzv. prijímačky na nečisto, ktoré organizuje väčšina stredných škôl. Žiak príde, napíše testy a potom sa dozvie, ako dopadol. Získa tak o svojich vedomostiach dobrý prehľad.