
Na bilingválne gymnáziá sa hlásia prevažne jednotkári, i keď na školách hovoria: nie je jednotkár ako jednotkár.
FOTO SME – SOŇA REBROVÁ
U „Španielov“ sa nerobia pri prijímačkách talentové skúšky. „Zákon to osemročným gymnáziám neprikazuje. A deti majú jazyky už na základnej škole, takže vedia, čo ich čaká,“ hovorí Dlugošová. „Od prímy majú šesť hodín španielčiny týždenne a keď idú do kvinty, už rozmýšľajú po španielsky.“
Zodpovedné deti zle znášajú stres
Riaditeľka gymnázia na Metodovej ulici Oľga Repášová potvrdila, že medzi neúspešnými na pohovoroch sa ocitnú aj jednotkári. „Nie je jednotkár ako jednotkár. Jeden robí školu ľavou rukou a ani takáto skúška mu nerobí problémy a druhý sa usilovne učí a práve na takéto zodpovedné deti nepôsobí stres dobre.“
Talentovky do francúzskej bilingválnej sekcie na Metodovej nerobia, ale úlohy zo slovenčiny aj matematiky sú postavené tak, že testujú predpoklady pre zvládnutie náročného štúdia: rečové schopnosti, intuíciu, tvorivosť. „Testy nie sú ťažké – mnohé úlohy, s ktorými majú dospelí problémy, deti riešia hravo,“ hovorí Repášová. „Často však doplatia na nepozornosť.“
Na talianskom bilingválnom gymnáziu na L. Sáru v Bratislave robia jeden deň testy zo slovenčiny a matematiky, na druhý deň súbor psychologických testov. Tie okrem jazykových schopností, predstavivosti a dobrej pamäte odhalia aj to, či sú deti schopné znášať psychickú záťaž. „Naše skúsenosti ukázali, že štúdium v cudzom jazyku záťažou je,“ hovorí riaditeľ gymnázia Pavel Sadloň. Výsledky psychologického testu sa však na celkovom hodnotení podieľajú iba desiatimi percentami; 80 percent sú výsledky testov z matematiky a slovenčiny.
„Nemáme úlohy, ktoré by mali slúžiť ako sito pri pohovoroch,“ hovorí riaditeľ Sadloň. „Ale každému sadne niečo iné, aj keď prichádzajú takmer samí jednotkári – trojkári by v tejto konkurencii vôbec nemali šancu.“
Viete používať svoje vedomosti?
Na anglické bilingválne gymnázium v Sučanoch sa tohto roku hlásilo asi 450 detí, prijali ich 72. „V našich testoch sú otázky zo všetkých predmetov, ktoré sa učia na základnej škole, ale úlohy nie sú zamerané ani tak na vedomosti, ako skôr na aplikačné schopnosti a logické myslenie,“ hovorí zástupkyňa riaditeľa Ľubica Bošanská. „Uvažujeme aj o osobnostných testoch, lebo u nás sa učí trochu inak a deti bývajú na internáte, a tak by bolo dobre vedieť, či majú schopnosť adaptovať sa na prostredie a pracovať v tíme.“
Bošanská si myslí, že netreba dopredu vyradiť zo „súťaže“ o prijatie ani deti s horšími známkami: „Takéto deti vedia často prekvapiť, niektoým sa nechce učiť, ale môžu mať dobré logické myslenie, a tak majú šancu uspieť. Problém je v tom, že deti sú naučené pracovať dosť mechanicky.“
A tak ich niekedy zaskočí praktická aplikácia vedomostí. Napríklad otázka: „Keby si chcel teraz zavolať kamarátovi do New Yorku, nezobudil by si ho?“ MONA GÁLIKOVÁ