Vláda a následne NR SR totiž svojím uznesením rozhodla o vyslaní slovenskej jednotky do prípadného vojnového konfliktu bez toho, aby ich účasť na vojenskej akcii podmienila výslovnou rezolúciou Bezpečnostnej rady OSN. Faktom je, že dodnes takáto rezolúcia neexistuje. V tomto spočíva rozpor postupu vlády SR s medzinárodným právom. Smer predložil návrh uznesenia, ktorý prípadné použitie vojenskej sily viazal na výslovnú rezolúciu Bezpečnostnej rady podľa článku 42 Charty OSN.
Skutočnosť, že ropa je jedným z dôležitých faktorov konfliktu v Iraku, si už dnes dovolí spochybniť len málokto. Bolo to na stránkach tohto denníka, kde renomovaný ekonomický analytik postavil faktor ropy na vrchol motívov vojenského zásahu v Iraku.
Smer nepochválil, ale vyjadril pochopenie nad rozhodnutím gréckeho predsedníctva EÚ nepozvať kandidátske krajiny na summit o otázke Iraku, čo je značný rozdiel. Len ťažko sa totiž dá nepochopiť postup EÚ, ak v už aj tak problematickej otázke neprizýva na summit vlády krajín, ktoré preukázali v otázke Iraku absolútnu európsku nezrelosť. Celý európsky projekt totiž stojí na čoraz intenzívnejšej konzultácii a koordinácii politík členských štátov únie, aj v oblasti spoločnej zahraničnej politiky. Je fakt, že je ešte len vo svojich začiatkoch, no cieľ je jasný - postup v smere čoraz užšej koordinácie zahraničných politík členských štátov s cieľom vybudovania spoločnej zahraničnej politiky únie.
V tomto ohľade nikto nemôže namietať, že východoeurópske krajiny, tak ako vláda SR, sa svojím unáhleným proamerickým postojom zachovali až príliš neeurópsky.
Autor: ROBERT FICOpredseda Smeru