Ideológia je večne živá. Aj vtedy sa deťom podsúvali modely správania, tak, ako sa dnes snažia médiá mládeži nahovoriť, že by mala žiť ako herecké a spevácke hviezdy. Bol to nereálny svet, ale zapadal do tematicky-ideologických plánov, ktoré schvaľoval ústredný riaditeľ televízie.“ Mariana Valková tvrdí, že členovia štábu, ktorý reláciu vyrábal, si uvedomovali, že všetky časti mali vymedzenú tému. Nemali veľa tvorivých možností.
Scenár jasne určoval, čomu sa má Matelko venovať. „Matelka vymysleli Oľga Chodáková a Veronika Petrášová. Možno, že na začiatku mali dobrý úmysel, ale s tým, že Matelko mal chodiť po remeslách a po fabrikách a pritom poučovať, nemohli veľa robiť. Ak si pamätáte na vtedajšie vysielanie Slovenskej televízie, viete, že podobne dopadli všetky mládežnícke relácie,“ hovorí Mariana Valková.
Pozitívnym článkom bola podľa nej práve Milka Tomanová, ktorá sa pokúšala vniesť trocha hravosti. Tá, naopak, chýbala starnúcim režisérom. „S mladým režisérom Elom Havettom sme sa pokúsili o zmenu. Napísal pekný scenár, o poznávaní všetkých druhov hodín. Dodnes ho mám doma. Plánovali sme zachovať Drobčeka, ale chceli sme mu dať detského partnera, nie dospelú Darinku. Bohužiaľ, Elo zomrel a scenár i nápad sa už nezrealizoval.“ Mariana Valková pri Matelkovi dlho nevydržala: „Rýchlo ma odstavili. Pri výrobe relácie sa totiž veľa kradlo, a ja som ju bola schopná vyrobiť veľmi lacno,“ smeje sa. (kk)