
Kuko s Paťou Jariabkovou.
FOTO – ARCHÍV
– Poďte s nami. Dva roky v ňom dominovala bábka Dancúľ, nakrátko ju vystriedal Janko Hraško a potom prišiel Kuko.
Všetkých troch sprevádzala Paťa Jariabková. „Aj my sme riešili podobný problém ako Matelko. Naše pásmo vzniklo aj preto, aby deti nechodili v nedeľu do kostola. Niektorí ľudia sa snažili do relácie autorsky zasahovať, ideovo ju ovplyvniť, ale dramaturgičke Kataríne Javorskej sa ju darilo úspešne odpolitizovať. Vyhýbali sme sa aj náučnému tónu, Dancúľ a neskôr i Kuko sa vydali na cestu detskej tvorivosti a fantazírovania. Deti sme zaujali hrou na akože.“
Za touto hrou sa tvorcom Poďte s nami darilo skryť aj kúsok didaktiky. „Dancúľ bol veľmi nekonkrétna bábka, bola to vlastne len tyč s očami a ústami, bol premenlivý. Raz to bola rúra, raz most, raz šúľanec. Možno, že sa ho deti aj trochu báli, neviem. Mne sa páčil jeho zmysel pre humor a provokáciu. Kuko bol zas pre deti reálnou bytosťou. Viedol ich do zázračných svetov, ale pritom im nenásilne pomáhal odkrývať a spoznávať emócie a medziľudské vzťahy.“
Dlhoročná spolupracovníčka Pate Jariabkovej, dramaturgička Danica Koršová, považuje za najväčšie Kukovo plus to, že bol Patiným rovnocenným partnerom: „Deti videli, že Paťa a Kuko sú kamaráti a ich vzťah vedeli porovnávať s vlastnými vzťahmi. Písali nám listy, v ktorých oboch posudzovali a niekedy aj kritizovali. V istých momentoch sa Kuko stával doslova človekom, hrával historické postavy, napríklad Paganiniho, grófa, pyšného cisára Nera, vynálezcu pískacieho hrnca – pána Kuchtu… Deti verili, že je živý.“
Ale to sa stávalo aj obom redaktorkám: „Neraz som sa pristihla pri tom, že Kuka vnímam ako živého, myslela som si, že všetko, čo sa okolo neho deje, vidí a sleduje. Danica ho dokonca zdravila. Možno je to tým, že nám zostala istá naivita. V takomto svete zrejme žila aj Milka Tomanová pri Matelkovi. Toho nedávno STV niekoľkokrát neprestrihaného reprízovala. Napriek tvrdej ideológii. Zrejme si niekto riešil autorské tantiémy,“ hovorí Paťa Jariabková. (kk)