Elektronické bankovníctvo (taktiež pod názvom direct - teda priame alebo dokonca vzdialené bankovníctvo) je produkt, ktorý slúži na komunikáciu medzi bankou a klientom, pri ktorej nedochádza k osobnému kontaktu a klient môže realizovať bankové operácie bez toho, aby prišiel priamo do banky.
Klient komunikuje s bankou prostredníctvom moderných komunikačných médií ako sú telefón, mobilný telefón, internet, osobný počítač…
K poskytovaniu služieb dochádza prostredníctvom elektronického kanálu, keď je na jednej strane klient s určitým technickým vybavením, a na druhej strane je buď automatický systém alebo pracovník banky.
Anonymita je vylúčená. Tak ako sa v banke pri okienku musíte preukázať občianskym preukazom, aj elektronické služby si vyžadujú vašu legitimáciu. Keďže mechanizmu by nijak pri vašej identifikácii nepomohlo, ak by ste mu ukázali svoj preukaz, na identifikáciu bolo vyvinutých niekoľko bezpečnostných prostriedkov (napr. heslo, kód, grid karta).
Pre zvýšenie bezpečnosti sa na zdokonaľovaní týchto prostriedkov neustále pracuje.