Internet banking je produkt, na rozvoj ktorého Slovensko ešte len čaká. V porovnaní so škandinávskymi krajinami, kde už každý druhý človek využíva túto formu komunikácie s bankou, to vyzerá so Slovenskom biedne. Podľa prieskumu Taylor Nelson Sofres 54 percent užívateľov internetu na Slovensku využíva niektorú z foriem elektronického bankovníctva, z nich najviac aktívny internet banking. Problém nie je bankách, ale skôr v slabej rozšírenosti internetu. Banky sa snažia, investujú do technického vybavenia, bezpečnosti, komfortu zákazníka, zvýhodňujú platobný styk cez internet, ale počet užívateľov stále nie je taký, ako by si želali. Dôvody môžu byť rôzne. Podľa predstaviteľov Tatra banky bráni väčšiemu rozvoju viac faktorov: "nedostatočne rozšírené využívanie internetu v retailovej oblasti, nízka miera oboznámenosti so službami a obavy z "nepostačujúcej" bezpečnosti, vyplývajúce z prirodzenej ľudskej nedôvery voči novinkám. Trendy vo svete ako aj vývoj súvisiaci s pokrokom v oblasti poskytovania bankových služieb sú však orientované týmto smerom." Netreba tiež zabúdať, že internet je pre väčšinu obyvateľov stále príliš drahý, na to aby sa využíval v domácnostiach. Napriek tomu sú banky optimistické. Vďaka rastu konkurencie v telekomunikačnom sektore, a s tým spojeným poklesom poplatkov za internetové pripojenie, nástupom novej generácie, pre ktorú je využívanie internetu alebo mobilného telefónu takmer každodennou záležitosťou, očakávajú banky výrazný nárast klientely, ktorá už nebude chcieť chodiť do banky, ale skôr si všetko vybaviť z pohodlia domova. Čo je to internet banking? Internet banking patrí medzi najmladšie formy elektronického bankovníctva. Jeho nástup súvisí s rozvojom celosvetovej počítačovej siete Internet. Už sám názov tejto elektronickej bankovej služby naznačuje, že spojenie medzi bankou a klientom bude prostredníctvom internetu. Keď sme si povedali, že home banking je najstarším zo súrodencov, potom internet banking môže byť jeho dokonalejším dvojčaťom, pretože je akousi obdobou home bankingu, avšak na kvalitatívne vyššej úrovni, pretože jeho používanie si nevyžaduje mať inštalovaný žiaden špeciálny softvér. Stačí obyčajný internetový prehliadač napríklad Internet Explorer alebo Netscape Navigator. Začiatky internet bankingu na Slovensku sú úzko späté s Tatra bankou. Tá už v roku 1998 spustila projekt pasívneho internet bankingu. Historické prvenstvo v poskytovaní aktívnych služieb však drží Poštová banka, ktorá takmer okamžite odpovedala na výzvu Tatra banky. Dnes patrí tento produkt medzi klasické služby, ktoré poskytuje skoro každá banka na Slovensku. Na zavedenie tejto služby stačí ísť do banky a podpísať zmluvu. Banka vám poskytne identifikačný kód alebo bezpečnostný predmet (grid kartu, osobný kľúč). Pri vstupe na web stránku banky si túto službu aktivujete zadaním požadovaných bezpečnostných kódov, hesiel a pod. a prakticky sa v "kamennej pobočke" už nemusíte vôbec ukázať. Možnosti sú skutočne obrovské Podľa expertov už nie je problém v internet bankingu, čo robiť môžete, ale kam až vás banka pustí. V porovnaní s ostatnými službami elektronického bankovníctva je škála operácií realizovateľných cez internet často najširšia. V súčasnosti ponúkajú slovenské banky predovšetkým informácie o zostatkoch, obratoch, príkazy na úhradu, trvalé príkazy, či platby za inkaso. Niektoré dokonca umožňujú klientom podať rôzne žiadosti - napríklad požiadať o vydanie novej platobnej karty alebo prevod časti peňažných prostriedkov na terminovaný účet. Niektoré banky ponúkajú možnosť využívať viacero účtov v rámci internet bankingu - či už devízové, korunové alebo terminované. Poplatky za zriadenie služby si obyčajne banky neúčtujú, respektíve sú zahrnuté v poplatku za vedenie účtu. U niektorých bánk si musíte zakúpiť bezpečnostný predmet, ale väčšinou vám ho poskytnú zadarmo alebo za kauciu. Finančné výhody pre užívateľov sú výrazné. Úspora pri príkazoch na úhradu či trvalých príkazoch môže predstavovať až trojnásobok toho, čo zaplatíte pri prepážke v banke. Napríklad v Slovenskej sporiteľni platí majiteľ bežného účtu osem korún pri príkaze na úhradu. V prípade, že ho podá prostredníctvom internetu platí len tri koruny. V HVB Bank zaplatí klient, ktorý používa online banking, za vedenie účtu až o 66 percent menej. Týmto spôsobom ušetríte aj čas. Vďaka tomu, že už nepotrebujete ísť do banky sa môžete venovať iným záležitostiam. Jednoduchosť prevyšuje nevýhody Za nevýhodu, predovšetkým ak nemáte prístup k počítaču a internetu, možno pokladať investíciu spojenú s kúpou počítača a modemu. Ďalší náklad predstavujú poplatky spojené s používaním internetu (paušál, poplatky za prevolané minúty). Väčšina používateľov internet bankingu si pochvaľuje jeho jednoduchosť a zrozumiteľnosť. Napriek tomu sa môže stať, že klientovi sa zdá na prvý pohľad zložitý. Banky poskytujú pomocné správy v rámci internet bankingu, prípadne im môžete napísať e-mail či zavolať a určite vám pomôžu. Banky vám tiež môžu poskytnúť manuál. Veľmi dôležitým sa postupne stáva demo, ktoré umožňuje vyskúšať si, ako taký internet banking vyzerá a ako sa s ním narába. Niektoré banky upozorňujú svojich klientov aby sa vyvarovali použiť internet banking v internetových kaviarňach alebo z nezabezpečených počítačov. Je to najmä otázka zabezpečenia zo strany správcov sietí. Klient musí zvážiť riziko a pre istotu použiť aj iný spôsob identifikácie (GRID karta, token). Iný problém je, kedy banka príkaz na úhradu zrealizuje. Obvykle platí, že po vašom zadaní do 18. alebo 19. hodiny to vykoná ešte v ten deň. Čo potrebujete? n mať účet v banke, ktorá IB poskytuje n počítač a pripojenie na Internet n softvér: Internet Exporer alebo Netscape n podpísať s bankou zmluvu Prístup do internet bankingu n 24 hodín denne, 7 dní do týždňa, 365 dní do roka n nezáleží, kde na zemi na nachádzate Pozn. Niektoré letecké spoločnosti začínajú experimentovať s ponúkaním prístupu na internet pre pasažierov počas letov. To znamená, že onedlho sa môžete nachádzať na palube letu z Viedne do New Yorku, niekde v strede Atlantiku a pozerať si stav vášho bankového konta.