vyriešiť „bezbolestne“. Ak to z nejakých dôvodov nejde a myslíte si, že pravda je na vašej strane, napíšte sťažnosť. Viete, akých chýb sa pritom máte vyvarovať?
* Sťažujte sa včas
Podľa školského inšpektora Ľuboša Tužinského sa ľudia často sťažujú neskoro. „Sťažnosť treba podať vtedy, keď chcem niečo vyriešiť. Nie vtedy, keď už je po probléme alebo dieťa do danej školy nechodí. Vtedy už rodičom nejde o vyriešenie problému, ale o pomstu. Očakávajú od nás, že riaditeľa odvoláme a učiteľa „popravíme“. Od toho tu však nie sme.“
Úlohou Štátnej školskej inšpekcie je sťažnosti prešetriť a zistiť, či sú opodstatnené alebo nie. Ak sú, riaditeľ školy určí, ako problém odstráni. Inšpekcia síce môže vo vážnych prípadoch navrhnúť zriaďovateľovi odvolanie riaditeľa, ten to však nemusí akceptovať.
* A správnemu adresátovi
Ďalšiu chybu robia ľudia v tom, že sa sťažujú na zlom mieste. Mnohí sú presvedčení, že najlepšie je sťažovať sa hneď čo najvyššie – rovno na ministerstve školstva alebo u prezidenta. Tí však problémy v oblasti výchovy a vzdelávania neriešia. Jediné, čo môžu urobiť, je sťažnosť poslať na správne miesto – riaditeľovi školy, Štátnej školskej inšpekcii, obci, vyššiemu územnému celku, prípadne polícii.
Pri podávaní sťažnosti preto vždy platí – najprv si treba zistiť, do koho kompetencie problém spadá a tomu úradu ju adresovať. Podstatne tak skrátite čas na vybavenie žiadosti.
* Neposielajte sťažnosť štyrom úradom naraz
Ľudia často robia chyby aj v tom, že pošlú sťažnosť trom alebo štyrom úradom a myslia si, že ju tak rýchlejšie vybavia. Opak môže byť pravdou. Úrady začnú medzi sebou komunikovať a zisťovať, kto sťažnosť vlastne vybavuje. Už to trvá istý čas. Môže sa stať aj to, že jeden úrad sa bude spoliehať na to, že to bude prešetrovať druhý a v prípade sa vlastne nebude nič robiť.
Aj preto v sťažnosti vždy jasne napíšte, komu ju dávate na vedomie a komu na prešetrenie. Slovíčko na vedomie totiž znamená, že s písomnosťou nemá úrad nič robiť, len sa s ňou má oboznámiť.
* Píšte jasne a konkrétne
Sťažnosť treba vždy napísať jasne, konkrétne a pokiaľ možno doložiť ju čo najväčším množstvom konkrétnych údajov. Nezrozumiteľné zdĺhavé listy úradom prácu veľmi sťažujú.
Nevadí, ak sa nepodpíšete, prešetrujú sa aj anonymné podania. (sr)