
Problémy v oblasti výchovy a vzdelávania rieši Štátna školská inšpekcia, aj keď rodičia ich často adresujú ministerstvu školstva.
FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
Ona posúdi, či sťažnosť spadá do kompetencie ministerstva. Ak áno, vyžiada si stanovisko strany, na ktorú sa pisateľ sťažuje (napríklad vysokej školy), a odpoveď mu potom zašle. Ak nie – a takých prípadov je väčšina – postúpi ich ďalej na príslušný úrad.
Väčšinu sťažností na ministerstvo píšu rodičia, a to na nevhodné správanie učiteľov.
„Najprv sa snažia vyriešiť problém u učiteľa, neskôr u riaditeľa školy. Spravidla s tým však nie sú spokojní,“ hovorí Hoffmannová.
Sťažnosti pre oblasť výchovy a vzdelávania ale ministerstvo nerieši. „Na to sú štátne školské inšpekcie zriadené v každom kraji. Navyše, my na základné a stredné školy nemáme žiadne páky, lebo ich neriadime – patria obciam a vyšším územným celkom. Ministerstvo ich riadi len metodicky,“ vysvetľuje Soňa Hoffmannová.
Veľa sťažností píšu aj starí ľudia, jedni z nudy, druhí z bezmocnosti. „Nedávno písal jeden starký z východu, že jeho nevesta učiteľka mu nedáva jesť a bije ho. Chcel, aby sme mu pomohli, lebo takýto človek predsa nemôže učiť. Jej zamestnávateľom je však škola, nie my. V takýchto prípadoch musím napísať veľmi citlivú odpoveď.“
V poslednom čase sa jej na stole hromadia aj podania typu – šikanovia žiakov spolužiakmi, učiteľ nevie žiakov nič naučiť, či pracovno-právne problémy. Na všetky tieto problémy sú tu ale iné inštitúcie, čo však rodičia často nevedia.
Hoffmannovú zvlášť mrzí, že to nevedia ani učitelia: „Chápem, že obyčajní ľudia nevedia, komu sťažnosť adresovať. Ale pedagógovia? Akoby si ani nevšimli, že tu bol nejaký prechod kompetencií,“ hovorí Hoffmannová. Odporúča im, aby si predtým ako pošlú sťažnosť, naštudovali zákon 542/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
Sťažnosti smerujú aj do oblasti univerzít a vysokých škôl, ktoré už sú ministerstvom priamo riadené. Najviac podaní sa týka priebehu skúšok, klasifikácie študentov a vymáhania sponzorských darov.
Ministerstvo prešetruje aj niektoré petície, ktorých počet však vlani nebol vysoký. Spravidla sa nimi rodičia dožadujú zachovania školy, triedy, resp. otvorenia novej triedy, najmä na osemročných gymnáziách.