
Rodičia by mali deťom viac čítať. Je dokázané, ž dieťa, ktoré číta so svojimi rodičmi, má lepšie výsledky v škole a neskôr i zamestnaní. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
Vo svete klesá predaj detskej literatúry a zároveň narastá počet detí so špecifickými poruchami učenia. Odborníci tvrdia, že tieto dva fakty súvisia. Výskumy potvrdzujú, že dieťa, ktoré od útleho veku číta so svojimi rodičmi, dosahuje optimálny duševný vývin, má lepšie výsledky počas štúdia a dokonca aj neskôr v zamestnaní.
Medzinárodná štúdia PIRLS preto v 35 krajinách sveta mapovala vzťah detí a ich rodičov ku knihám, čítaniu a schopnosti chápať a využívať prečítaný text. Táto štúdia odhalila, že knižky prestávajú byť pre nás príjemnou zábavou: 87 percent dnešných detí číta preto, aby sa učili. Až 42 percent žiakov uviedlo, že nikdy alebo takmer nikdy nečítajú romány a príbehy pre zábavu, vyše 70 percent detí číta najmä náučné knihy a časopisy a vyše polovica žiakov uviedla, že čítajú, iba keď musia.
Najpočetnejšou skupinou (45 percent) podľa počtu kníh sú domácnosti s počtom 26-100 kníh, iba 18 percent domácností má viac ako 200 kníh a menej ako päť kníh má až 17 percent domácností. (gal)