Zákazník, ktorý neje, nie je zákazník

V Japonsku je pri vchodoch do reštaurácie vitrína s jedlami a nápojmi, ktoré v nej dostať. Vyzerajú veľmi lákavo, takže okoloidúcich zaujmú. Nie je to však skutočné jedlo.

Sú to imitácie z vinylchloridu. Zvyk vystavovať pod pokrývkami plastové jedlá je japonskou zvláštnosťou a existuje mnoho dodávateľov, ktorí ich vyrábajú. Plastiková imitácia má výhodu v tom, že veľkosť, zloženie a servírovanie jedla je názorné, a tak sa vám v jedálnom lístku lepšie orientuje. A keďže jedlo nie je pravé, nekazí sa. Farby a tvary sú skutočne do detailov vypracované, niekedy pôsobia dokonca lákavejšie ako pravé lahôdky, takže sa nájdu aj zberatelia plastových jedál a niektorí zahraniční turisti si ich kupujú ako suveníry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Moja žena sa ma raz opýtala: „Prečo Japonci vždy, hneď ako dojedia, odídu z reštaurácie?“ Nuž preto, že pre Japoncov je reštaurácia miestom, kde sa má len jesť. Občas si tam síce možno zájdeme na dlhší rozhovor s priateľmi, ale v takom prípade stále niečo jeme. Keď dojeme dezert a vypili sme aj väčšinu kávy, a stále sedíme, okamžite príde čašníčka a pýta sa, čo by sme si ešte želali. „Ak už nebudete nič, tu je účet, ďakujeme za návštevu.“

Pre japonské reštaurácie je totiž prioritou efektívnosť a výmena zákazníkov. Zákazník, ktorý neje, nie je zákazník. Existuje ešte veľa reštaurácií, ktoré majú stále takýto postoj, takže umelohmotné jedlá sú nevyhnutnosťou: Nech sa zákazník už pri vchode rozhodne, čo chce, rýchlo si objedná, zje, zaplatí a odíde. Úprimne povedané, aj ja, keď vojdem v Japonsku do reštaurácie, som už rozhodnutý, čo si dám a len čo dojem, vyťahujem peňaženku. Pred tridsiatimi rokmi totiž existovalo heslo: „Rýchle jedlo, rýchla toaleta.“ To boli kedysi podmienky úspechu. Myslím si, že toto sú ešte pozostatky z oných čias. Je však žalostné, ako si Japonci nevedia vychutnať jedlo, ani sa zabaviť a uvoľniť v reštaurácii. Ale aj keby to vedeli, bolo by ťažké v japonskej reštaurácii to uplatniť. V tomto zmysle som teda šťastný, že môžem večerať v reštauráciách v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: MASAHIKO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 355
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 938
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 156
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 896
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 101
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 681
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 620
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu