Číslo účtu je viac ako adresa

BRATISLAVA – Ak sa niekto pomýli v čísle účtu pri bankovom prevode, môže mať šťastie a účet neexistuje. Komplikácie však môžu nastať, keď sú v dôsledku chyby peniaze pripísané na nesprávny účet.

BRATISLAVA – Ak sa niekto pomýli v čísle účtu pri bankovom prevode, môže mať šťastie a účet neexistuje. Komplikácie však môžu nastať, keď sú v dôsledku chyby peniaze pripísané na nesprávny účet.

Majiteľ takéhoto účtu by mal sám platbu odoslať späť. „Klient, ktorému bola úhrada omylom pripísaná, by ju mal automaticky vrátiť späť, pretože v zmysle Občianskeho zákonníka dochádza k bezdôvodnému obohateniu,“ vysvetľuje Eva Güttlerová zo Slovenskej sporiteľne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď tak neurobí alebo odosielateľ platby sa nechce spoliehať na jeho poctivosť, pomôže mu reklamačné oddelenie vlastnej banky. Ak klient zavinil chybu sám, musí o jej nápravu požiadať. „Sprostredkujeme písomnú žiadosť klienta o vrátenie platby do inej banky, respektíve pobočky,“ hovorí Güttlerová.

SkryťVypnúť reklamu

K omylu môže dôjsť aj v banke. „Ak klient zistí chybné zúčtovanie platby, ktoré bolo zavinené bankou, oznámi túto skutočnosť banke – pobočke, kde má vedený účet. Tá realizuje opravné účtovanie, pri ktorom sa klientovi okamžite vrátia prostriedky a poplatok na účet,“ dodala.

Banka môže na klientove peniaze siahnuť len vtedy, ak sama platbu chybne spracovala. Inak by mal majiteľ účtu, na ktorý omylom peniaze prišli, peniaze síce vrátiť, no banka mu ich nemôže odúčtovať bez jeho vedomia. „Pokiaľ sa zrealizuje medzibankový prevod na existujúce číslo účtu v inej banke, platba je pripísaná na účet príjemcu a vrátená môže byť len so súhlasom majiteľa účtu,“ povedal Roman Začka z Tatra banky.

Vrátenie platby tak závisí predovšetkým od príjemcu. „V ideálnom prípade vráti platbu ihneď bez vyzvania. Ak platbu žiada vrátiť odosielateľ, celá procedúra môže trvať dva až štyri týždne,“ poznamenala Andrea Kollárová z HVB Bank.

SkryťVypnúť reklamu

Keď omylom zadané číslo účtu neexistuje, banky väčšinou pripíšu platbu na špeciálny účet a následne ju odosielajú späť klientovi. „Ak číslo neexistuje, platbu vrátime. Trvá to štyri až päť dní, nie je potrebná žiadna aktivita klienta,“ povedal Michal Štefánek z UniBanky.

Chybné údaje platbyNesprávne zadané parametre príkazu na úhradu môžu spôsobiť iba zdržanie platby, ale aj väčšie problémy. Závisí to od toho, ktorý údaj je chybný. Na niektoré nesprávne údaje upozornia už v pobočke alebo pri elektronickom zadávaní samotný systém.

Čo nasleduje po zadaní zlého čísla účtu, závisí od toho, či takýto účet existuje, alebo nie. „V prípade neexistujúceho účtu pri vnútrobankovom prevode zadanom cez pobočku, internetbanking alebo mobil banking, systém automaticky upozorní na chybu a prevod nie je možné zrealizovať,“ hovorí Roman Začka z Tatra banky. „Ak nastane prípad, že medzibankový prevod sa zrealizuje na neexistujúci účet v inej banke, systém platbu automaticky vráti po určitom čase, ktorý závisí od jednotlivých bánk.“ Príkaz treba zadať znova.

SkryťVypnúť reklamu

Banky takmer vždy klienta o nezrealizovaní platby informujú.

Ako rýchlo, to závisí od formy komunikácie s bankou aj konkrétnej banky.

ČSOB – Ak banka príkaz neprijme alebo nevykoná, klienta automaticky písomne informuje. Za to si vypýta 50 korún a poštovné.

HVB Bank – Informuje o nezrealizovaní platby automaticky pri zasielaní výpisu alebo telefonicky. Služba je bezplatná.

Istrobanka – Nesprávne vyplnený príkaz vráti klientovi poštou, osobne alebo ho upozorní telefonicky. Postupuje tak automaticky a zadarmo.

Ľudová banka – Informuje poštou a bez poplatkov.

OTP Banka – Zasiela bezplatne avízo.

Poštová banka – Uviedla, že je povinná vždy klienta o neúspešnom pokuse zrealizovať platbu informovať. Klienta kontaktujú telefonicky alebo mu zašlú SMS, ak telefonický kontakt neuviedol, písomne. Službu poskytuje automaticky, poplatok za informáciu je 10 korún.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenská sporiteľna – Oznámi telefonicky, prípadne v liste, bez poplatku.

Tatra banka – Pri platbách zadaných cez telebanking informuje klienta správou, ako špeciálnu službu ponúka zasielanie informáciou formou SMS alebo e-mailom. Obe formy sú bezplatné.

UniBanka – Informuje automaticky písomne, bez poplatku.

VÚB – Poskytuje informácie štandardne a bezplatne formou písomného avíza alebo podľa formy zadania príkazu.

Nedostatok peňazí na účte

K nezrealizovaniu platby z dôvodu nedostatku peňazí na účte zrejme najčastejšie dochádza pri trvalých príkazoch alebo pri zadaní príkazu na úhradu s predstihom. Niekedy sa stane, že klient si chýbajúce peniaze na ich uskutočnenie neuvedomí a neskontroluje, či platba prebehla. V takých prípadoch ho niektoré banky upozornia za krátky čas, inde to trvá dlhšie a niektoré to neoznámia vôbec.

SkryťVypnúť reklamu

Banky totiž postupujú niekoľkými spôsobmi: buď klienta informujú bezprostredne po neúspešnom pokuse o zúčtovanie platby, alebo až s najbližším výpisom účtu, alebo ho neinformujú, či ide o špeciálnu službu, ktorú si treba zriadiť. Klienti využívajúci elektronické bankovníctvo spravidla dostanú informáciu formou, akou príkaz zadali.

Úplne jednotná nie je ani poplatková politika bánk.

Za nezrealizovanú platbu si neúčtujú nič, ale niekde klient zaplatí za zaslanie avíza.

ČSOB – Túto službu treba aktivovať. Banka potom posiela oznámenie, za ktoré si účtuje 50-korunový poplatok a poštovné. O zúčtovanie platby sa pokúša tri dni.

HVB Bank – Informuje automaticky v liste, ktorý priloží k výpisu, alebo v niektorých prípadoch telefonicky. Služba je bezplatná. Na doplnenie stavu na účte čaká desať dní.

SkryťVypnúť reklamu

Istrobanka – Svojich klientov bezplatne upozorní telefonicky, poštou alebo osobne. Príkaz sa pokúša zrealizovať len v deň splatnosti.

Ľudová banka – Oznamuje automaticky spolu s výpisom z účtu. Stojí to 7 korún. O realizáciu úhrady sa pokúša maximálne päť dní.

OTP Banka – Banka sa pokúša zúčtovať platbu trikrát, klient za to neplatí. O nezrealizovaní platby neinformuje.

Poštová banka – Automaticky zasiela spolu s výpisom oznámenie, klient zaň zaplatí 7 korún. Navyše za každý neúspešný pokus banky o zrealizovanie platby uplatňuje pri osobných účtoch poplatok 6 korún.

Slovenská sporiteľňa – Uviedla, že klientov o tomto probléme informuje veľmi často a bezplatne.

Tatra banka – Jej klienti dostanú avízo poštou. Ak chcú byť informovaní formou SMS alebo e-mailom, môžu si zriadiť špeciálnu službu. V oboch prípadoch banka neúčtuje poplatky. Klienti si pri trvalom príkaze sami zvolia počet dní, kedy sa má pokus o zúčtovanie platby opakovať.

SkryťVypnúť reklamu

UniBanka – Takúto službu poskytuje automaticky a bezplatne.

VÚB – Banka čaká väčšinou päť dní, či klient dostatok peňazí na účte nezabezpečí. Za každú platbu a deň jej recyklovania účtuje poplatok 1 Sk. Ak nie, o vyradení platby už neinformuje, čo vyplýva z obchodných podmienok. Avízo zadarmo dostane užívateľ elektronického bankovníctva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 513
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 912
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 802
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 565
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 437
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu