
Daniel Barenboim sa narodil v Argentíne, vyrastal v Izraeli a teraz žije v Berlíne. V Izraeli pravidelne koncertoval. FOTO - DPA
Uvedením predohry z Wagnerovej opery Tristan a Izolda na festivale v Jeruzaleme šokoval dirigent Daniel Barenboim celý Izrael. Tam je hudba Richarda Wagnera ako Hitlerovho obľúbenca zakázaná. Ešte predtým mu vedenie festivalu výslovne zakázalo uviesť časť Wagnerovej Valkýry.
„Ak si niekto nepraje, aby sme Wagnera hrali, odídeme,“ povedal dirigent, ktorý je židovského pôvodu. Niekoľko ľudí zo sály odišlo, ďalší volali „fašista“, iní kričali „hudba z koncentráku.“ Mnohí tlieskali, a verbálny spor sa takmer zmenil na fyzickú potýčku. Nakoniec prevážil postoj priaznivcov Wagnera a Barenboima. Predohru, ktorú odohral Barenboim spolu s Berlínskym štátnym orchestrom, dvetisíc divákov, teda tých, čo zostali, odmenilo potleskom.
Politici sa k tomu vyjadrili kriticky. „To, čo Barenboim urobil, je drzé, arogantné, necivilizované a necitlivé,“ povedal jeruzalemský starosta Ehud Olmert. Neskôr Výbor pre vzdelanie izraelského parlamentu vyzval na zákaz Barenboimových vystúpení v židovskom štáte. Nariadenie by malo byť v platnosti, kým sa Barenboim verejne neospravedlní. „V izraelských kultúrnych sieňach sa musí vyhlásiť za kultúrnu personu non grata,“ uvádza sa vo vyhlásení pätnásťčlenného výboru.
Riaditeľ Centra Simona Wiesenthala Ephraim Zuroff vyčíta Barenboimovi kultúrne znásilnenie. Ten pre isté izraelské noviny povedal, že motívom na uvedenie Wagnera bol aj fakt, že po prílete do Izraela jednému z domácich novinárov zazvonil mobil Wagnerovu melódiu. Údajne si pomyslel, že keď ho hrajú mobily, môže ho zahrať aj on.
S 58-ročným dirigentom DANIELOM BARENBOIMOM sme sa zhovárali o Wagnerovi, hudbe a ideológii.
V Jeruzaleme ste ako prídavok dirigovali predohru z Tristana a Izoldy od antisemitu Wagnera. Vyvolali ste pobúrenie. Chceli ste provokovať?
„Nie. Chcel som však upozorniť na tabu, pretože Wagner sa v Izraeli údajne nemôže hrať. Z dvetisíc ľudí podľa mojich informácií odišlo možno desať a piati robili kravál. Prekvapilo ma však, že proti boli tak vehementne politici. Zdá sa, že chcú, aby túto hudbu nemohli počúvať iní.“
Prečo ste ho hrali?
„Pretože jeho hudba nie je ideologická. Wagner bol antisemita, jeho hudba však nie. Hitler si ho vybral za svojho proroka. Vďaka Bohu nie Brahmsa alebo Brucknera.“
Bol váš koncert začiatkom Wagnerovej rehabilitácie?
„Všetko potrebuje svoj čas. Niekoľko rokov po vojne som ako dieťa v Izraeli zažil, že Beethovenova Deviata sa spievala po anglicky. To bolo tesne po holokauste v poriadku - nikto nechcel počuť ani slovo po nemecky. Nechcem nikomu ublížiť. Preto som prídavok dopredu oznámil a dal som o ňom hlasovať. Ak by sa poslucháči rozhodli inak, ustúpil by som.“
Bol to znak normality, že v Izraeli mohol Wagnera dirigovať Nemec?
„Kto diriguje, či je to Nemec, Izraelčan alebo Mexičan, je úplne jedno. Hlavne, že to robí dobre.“
EDWIN GRASSMEIER
(Autor je prekladateľ,redaktor agentúry DPA)