Organizovanie podujatí na voľnom vzduchu je v našich klimatických podmienkach vždy tak trochu rizikom, aj keď katastrofické scenáre známe napríklad z tohtoročného festivalu Pohoda sú predsa len výnimkou.
Ani uplynulý týždeň však nepatril k tým najteplejším. O to viac potešil záujem publika o letný shakespearovský kurz krotenia zlých žien, ktorý sa konal na nádvorí Vysokej školy múzických umení na Ventúrskej ulici v Bratislave. Ukázalo sa, že tento historický priestor, doteraz v rámci Kultúrneho leta využívaný len sporadicky, predstavuje architektonicky atraktívny a zároveň dostatočne intímny rámec pre divadelné i hudobné projekty.
Prvá produkcia nového cyklu pochádzajúceho z pražského dovozu - Letných shakespearovských slávností - mala hneď niekoľko diváckych plus: od vhodnej letnej dramaturgie až po atraktívne česko-slovenské obsadenie, ktoré navyše umožňovalo síce niekedy lacné, ale divácky vďačné pohrávanie sa s odlišnosťami oboch jazykov.
Žiadna radikálna intepretácia textu sa nekonala, vývoj postáv nebol vždy celkom jasný, scéna bola naznačená s miernou dávkou improvizácie, ale inscenácia režiséra Vladimíra Strniska ako celok naplnila očakávania svojho podtitulku - bola dravou i hravou. Hoci Michalovi Dlouhému v hlavnej úlohe Petruchia ani jeho partnerkám Anne Javorkovej či Diane Mórovej nechýbala energia ani šarm, najväčším krotiteľom diváckych nálad bol shakespearovský prekladateľ Martin Hilský, ktorého kongeniálna česká verzia Skrotenia zlej ženy v kombinácii so slovenským prekladom Ľubomíra Feldeka udržala dobrú náladu do neskorého večera.
V mestách so zvýšeným turistickým ruchom sú divadelné prázdniny neznámym pojmom. V Bratislave sme v uplynulých rokoch boli svedkami stroskotania niekoľkých drobných pokusov o letné série predstavení. Ak to tentoraz bolo inak, je to dobrá správa pre ďalších organizátorov. Aj v letnej Bratislave sa dajú vhodnou dramaturgiou naplniť nádvoria, hrady, lode, zrúcaniny či staré fabriky.
ZUZANA ULIČIANSKA