Na každú nahrávku, ktorú urobí Nikolaus Harnoncourt, ktorý je exkluzivitou firmy Teldec, sa čaká s napätím. Projekt Matúšových pašií J. S. Bacha už stihol pozbierať niekoľko hudobných cien. O neúnavnosti rakúskeho dirigenta pri hľadaní zvukového ideálu svedčí skutočnosť, že Bachovo dôležité vokálno-inštrumentálne dielo nakrútil už dvakrát - prvý raz v roku 1971, druhý raz o dvanásť rokov neskôr. Teraz sa s ním teda vyrovnal do tretice a to spoločne so súborom Concentus musicus Wien a zborom Arnolda Schönberga. Harnoncourtovo spracovanie by sa dalo charakterizovať ako umiernene dramatické, meditatívne, vrúcne a prepracované do detailu. To platí aj o spevákoch: barytonista Matthias Goerne spieva Ježiša, tenorista Christoph Prégardie Evanjelistu, skvelo ich dopĺňajú mezzosopranistka Bernarda Finková a sopranistka Christine Schäferová.
Samostatným umeleckým dielom je dizajn sprievodnej knižočky. Tá obsahuje naozaj kompletné libreto s udaním všetkých zdrojov. Bach čerpal z Biblie aj z dobovej duchovnej lyriky. Na treťom disku kompletu sa navyše po vložení do počítača objaví originálna partitúra. Skladateľove úhľadné riadky ubiehajú pred očami podľa znejúcej hudby.
Podobný rozmer a vybavenie má aj CD s Händelovou operou Armida. Tiež od firmy Teldec. Nájdete tu aj niekoľko rovnakých interpretov. Hlavnú úlohu v príbehu čarodejnice, ktorú vyslalo Peklo, aby počarovala kresťanským rytierom, stvárnila vynikajúca mezzosopranistka Cecilia Bartoliová, ako Rinaldo sa zaskvel Christoph Prégardie.
A zasa - nezameniteľný rukopis Nikolausa Harnoncourta. Tentoraz ho cítiť z nahrávky Mozartových symfónií - sú medzi nimi tie najznámejšie: Pražská, Jupiter a Symfónia g moll. Harnoncourt ich nakrútil tentoraz s Európskym komorným orchestrom. Neskúsenému uchu môže zvuk historických nástrojov pripadať až agresívny: môžu za to veľmi výrazné dychové nástroje. Špecifický Harnoncourtov cit pre tempové zmeny je markantný hneď v pomalom úvode Pražskej. Dáva si záležať na odlíšení každej frázy vo všetkých nástrojových skupinách. Ako inak - vydáva Teldec.
Repertoár Jennifer Larmorovej nájdete na CD Where Shall I Fly. Tvoria ho árie z Mozartových a Händelových opier. Dramatický talent americkej mezzosopranistky sa dokáže vžiť do úlohy vášnivej femme fatale tak ako Cherubína. A barokové árie, v ktorých má speváčka priestor pre vlastnú improvizáciu, jednoducho nedovolia vydýchnuť. Dirigentom Orchestre de Chambre de Lausanne je Jesus Lopez-Cobos.
Najobľúbenejším autorom Elizabeth Leonskej, pianistky gruzínskeho pôvodu, je Ferencz Liszt. Hlavnú časť druhej nahrávky tvorí viac než polhodinová Sonáta h moll, majstrovské dielo, ktoré zahŕňa skladateľove novátorské princípy. Okrem takzvanej Dantovskej sonáty sa na CD vošli ešte dva Sonety Petrarcu.
Charizmatický Riccardo Chailly okúzlil všetkých v Mahlerovej Desiatej s orchestrom Concertgebouw. Chailly prepožičal dielu pozoruhodnú intergritu. Sú tu miesta, keď hudba znie nadpozemsky. Výkony všetkých sólistov spĺňajú tie najprísnejšie parametre. Vydáva Decca.