
Čínsky námorník stojí na palube ponorky Ming. Ponorka tohto typu havarovala v posledných dňoch za doteraz nevyjasnených okolností. FOTO – REUTERS
Havária, ku ktorej došlo v čínskych teritoriálnych vodách pri severovýchodnom pobreží, bola údajne výsledkom mechanického problému počas cvičenia, informovala čínska tlač.
Noviny stále uvádzajú len stručné správy a rovnako ako v piatok čínska tlačová agen- túra Sinchua nevysvetľujú, ako k nehode došlo. Agentúra len uviedla, že ponorku odtiahli do bližšie nešpecifikovaného prístavu.
Podľa vojenských analytikov išlo o ponorku číslo 361 triedy Ming čínskej výroby. Na jej palube zvyčajne býva deväť dôstojníkov a 46 námorníkov.
Správa o smrti až 70 mužov preto vyvolala otázky– údajne ide o priveľké množstvo obetí na jednu ponorku.
Sinchua nespomínala žiadne záchranné práce, a preto sa predpokladá, že ponorka sa nepotopila a ani 70 mužov na jej palube sa neutopilo. Otázne je aj to, prečo sa nikomu z posádky nepodarilo z ponorky uniknúť.
Objavili sa teórie o možnom požiari na palube či kolízii.
Ponorku mohla zničiť aj explózia torpéda, špekulujú vojenskí analytici. Vojakov na palube ponorky tiež mohol zabiť únik jedovatého plynu, napr. oxid uhoľnatý.
Ide o jedno z najhorších námorných nešťastí v histórii komunistickej Číny – od roku 1949, vyhlásil nemenovaný vojenský zdroj.
K nehode došlo pri pobreží severovýchodnej provincie Liao-ning.
Explózia čínskeho torpédoborca pri južnom pobreží krajiny si v polovici 80. rokov vyžiadala takmer 100 obetí.
Čínske námorníctvo má asi 90 ponoriek – z toho 13 typu Ming. Tento typ ponorky môže fungovať bez doplnenia zásob 60 dní.
Podľa BBC sú ponorky veľmi zastarané a nevyhovujú moderným štandardom. Ide o modifikovanú verziu sovietskych ponoriek, ktorých stavitelia sa nechali inšpirovať nemeckými plavidlami z čias 2. svetovej vojny. To, že čínske námorníctvo ich má stále vo výzbroji, sa dáva do súvislosti s jeho finančnými problémami.
(tasr)