
FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
Na stredné školy pritom prichádzajú žiaci s veľmi rozdielnymi vedomosťami v jazykoch. Problémom je aj nižší počet hodín cudzích jazykov na odborných školách - aj preto boli najmä tieto školy proti povinnej maturite z cudzích jazykov.
V tomto prípade sa však zmeny skutočne nemôžu začať na stredných školách - ale už od základnej školy.
„Upozorňovali sme ministerstvo ešte za bývalej vlády, že treba vypracovať školskú jazykovú politiku,“ hovorí riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Vladimír Repáš. „Dnes môže žiak začať s jazykom v škôlke, v prvom, treťom alebo v piatom ročníku a nie je budovaná nadväznosť. Nikto nemá zaručené, že sa bude môcť rozvíjať v jazyku, ktorý sa začal učiť, a tak úsilie žiakov aj učiteľov vychádza navnivoč. Na základnej škole sa dieťa dostane na istú úroveň, a potom na strednej sa môže stať, že sa ten jazyk vôbec nevyučuje.“
Jedno riešenie ukazujú škandinávske krajiny, kde sa už pred rokmi rozhodlo: všetci sa budú učiť angličtinu. „Toto musí rozhodnúťministerstvo, inak sa to zabezpečiť nedá,“ hovorí Vladimír Repáš. „Každé riešenie bude mať klady aj zápory, ale pokračovať tak ako doteraz je nemysliteľné.“ (gal)