Nemeškajte a volajte
Prvým krokom pri strate, krádeži alebo pri podozrení zo zneužitia karty (nielen počas dovolenky) je nahlásenie tejto udalosti, ihneď po zistení. V prípade väčšiny bánk by ste mali kontaktovať Autorizačné Centrum Slovensko, ktoré prevádzkuje non-stop službu na nahlásenie straty alebo krádeže karty. Takisto je možné kontaktovať banku, niektoré majú zriadené non-stop telefonické call centrá, kde vybavia aj takúto žiadosť.
Napríklad Tatrabanka poskytuje služby call centra Dialog, Unibanka call centrum Unitel. V prípade straty alebo krádeže karty vydanej PKB je potrebné po nahlásení skutočnosti do ACS následne oznámiť toto zistenie i banke. HVB Bank vyžaduje od klienta po telefonickom nahlásení straty alebo krádeže karty aj písomné potvrdenie, spravidla v lehote do desiatich bankových dní. Okrem telefonátu priamo do banky alebo call centra môžete túto nemilú skutočnosť nahlásiť pobočke, ktorá kartu vydala, aj faxom, osobne alebo telegramom.
Ak prídete o kartu v zahraničí, okrem služieb ACS, call centier a volania priamo do banky, môžete využiť služby spoločností MasterCard Global Service (pre karty EC/MC a Maestro) a VISA Global Assistance Service (pre karty VISA).
Kto platí škody?
Pri strate alebo krádeži karty väčšinou zodpovedáte za všetky transakcie realizované vašou kartou do okamihu nahlásenia straty alebo krádeže. Držiteľ karty od HVB Bank zodpovedá za transakcie ešte jeden deň po nahlásení, Istrobanka nenesie zodpovednosť za autorizované transakcie do troch hodín po zablokovaní karty, v prípade neautorizovaných transakcií je táto lehota až 8 dní po zaradení karty na STOPLIST.
Všetky čísla potrebné na nahlásenie straty alebo krádeže karty a jej následné zablokovanie dostanete pri vydaní karty. Je vhodné nosiť tieto čísla so sebou oddelene od karty, aby ste ich mali v prípade potreby k dispozícii.
Poplatky za zablokovanie karty sa líšia, spravidla ide o sumu od 50 do 3 000 Sk, niektoré prestížne karty majú túto službu v cene a i zodpovednosť za tran-sakcie je istým spôsobom obmedzená.
Pri strate alebo odcudzení karty v zahraničí umožňujú niektoré banky svojim klientom (okrem držiteľov kariet Maestro a VISA Electron) vydanie núdzovej karty.
O vydanie núdzovej karty môžete v ČSOB požiadať na čísle používanom pre nahlasovanie straty alebo krádeže karty. Karta má kratšiu dobu platnosti ako pôvodná karta, neumožňuje vyberať hotovosť z bankomatov, keďže sa k nej nevydáva PIN číslo. Po návrate zo zahraničia je klient povinný kartu ihneď vrátiť banke. Nejde ale o lacnú službu. Poplatok je v ČSOB 7 000 korún, vo VÚB je to 7 000 korún pre MasterCard a 1 500 Sk pre VISA karty.
Ďalším východiskom z núdze môže byť výplata núdzovej hotovosti. Poplatok je aj v tomto prípade vysoký (napríklad 5 000 korún v ČSOB, 1 500 korún ku karte VISA a 4 500 korún ku karte MasterCard vo VÚB).