
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Znížila by sa možnosť vyhodiť študenta len na základe nálady skúšajúceho, respektíve „prejdenie“ študentov, ktorí toho veľa nevedeli. Zároveň by sa odstránili, alebo sa menej často hovorili historky o úplatnosti či neobjektívnosti skúšajúcich. Skúšajúci by bol prinútený uplatňovať rovnaký meter na všetkých.
* Prezentácia výsledného produktu
Štátnica je ukážkou (vyvrcholením) kvality vzdelávacieho procesu počas celého štúdia. Pri prístupe verejnosti na skúšky možno predpokladať, že by sa skúšajúci snažili zamerať obsah štátnic na podstatné veci, ktoré nebudú len výsledkom memorovania, ale ukážu aj schopnosť absolventa rozmýšlať v danom odbore.
* Imidž fakulty
Vysoká škola by mohla verejnými štátnicami získať na prestíži, čím by mohol stúpnuť aj záujem o štúdium na nej.
Nevýhody verejnej štátnice
* Zvýšený stres študentov
Niektorí študenti by mohli pociťovať účasť verejnosti ako stupňovanie tlaku, a tak by sa cítili nervóznejší, čo by znížilo ich schopnosť koncentrácie sa na odpoveď (verejnosť by, samozrejme, musela dodržiavať pravidlá slušného správania sa).
* Nutnosť väčších priestorov
Školy by v prípade verejných štátnic boli nútené využívať väčšie miestnosti, čo by mohlo narážať na priestorové obmedzenia, respektíve obmedziť vyučovací proces.
PETER HODÁL