Informácia o niektorých zmenách v právnej úprave pravidiel cestnej premávky v Slovenskej republike

Dna 1. 4. 1997 nadobudol v Slovenskej republike ucinnost zakon Narodnej rady Slovenskej republiky c. 315/1996 Z.z. o premavke na pozemnych komunikaciach. Na vykonanie niektorych jeho ...





Dna 1. 4. 1997 nadobudol v Slovenskej republike ucinnost zakon Narodnej rady Slovenskej republiky c. 315/1996 Z.z. o premavke na pozemnych komunikaciach. Na vykonanie niektorych jeho
ustanoveni bola vydana vyhlaska Ministerstva vnutra Slovenskej republiky c. 90/1997 Z.z., ktorou sa vykonavaju niektore ustanovenia zakona Narodnej rady Slovenskej republiky o
premavke na pozemnych komunikaciach a vyhlaska Ministerstva dopravy, post a telekomunikacii Slovenskej republiky c. 95/1997 Z.z. o vycviku ziadatelov o vodicske opravnenie, o
doskolovacom kurze drzitelov vodicskeho opravnenia, o vycviku ziadatelov o instruktorske opravnenie a o doskolovacom kurze instruktorov, ktore nadobudli ucinnost 1. 4. 1997, vyhlaska
Ministerstva dopravy, post a telekomunikacii Slovenskej republiky c. 116/1997 Z.z. o podmienkach premavky vozidiel na pozemnych komunikaciach s nadobudnutim ucinnosti od 30. 4. 1997
a dalej vyhlaska Ministerstva zdravotnictva Slovenskej republiky c. 164/1997 Z.z., o zdravotnej sposobilosti na vedenie motoroveho vozidla, ktora nadobudla ucinnost 1. 7. 1997.

Okrem ineho su predmetom zakona NR SR c. 315/1996 Z.z. a vyhlasky MV SR c. 90/1997 Z.z. aj pravidla cestnej premavky, problematika vykonavania skusok ziadatelov o vodicske opravnenie,
rozhodovania o vodicskom opravneni, vydavanie vodicskych preukazov a evidencia vozidiel, ktore oblasti patria do posobnosti Ministerstva vnutra SR. Oproti predchadzajucej pravnej
uprave v tychto oblastiach doslo k niektorym zasadnejsim zmenam, ktore su predmetom tejto informacie. Z tohto pohladu je pozornost venovana predovsetkym tym skutocnostiam, ktore
su predmetom materialu, tykajuceho sa sustredovania a sirenia informacii o narodnych poziadavkach tykajucich sa bezpecnosti cestnej premavky, kde sa poukazuje na sucasnu platnu
pravnu upravu v tomto smere a dalej sa uvadzaju zmeny v niektorych dalsich oblastiach vo vztahu k bezpecnosti cestnej premavky.

RYCHLOST JAZDY

Vozidla skupiny A
Vodic mopeda smie jazdit na vsetkych pozemnych komunikaciach rychlostou najviac 50 km/h-1 (rychlost je obmedzena jeho konstrukciou).

Vodic motocykla (bez rozdielu objemu motora) smie jazdit na dialnici, ceste pre motorove vozidla a aj na ostatnych cestach rychlostou najviac 90 km/h-1. Uvedena najvyssia dovolena rychlost
plati aj pre jazdu motocykla s postrannym vozikom.

Vozidla skupiny B
Vodic motoroveho vozidla skupiny B smie na dialnici a ceste pre motorove vozidla jazdit rychlostou najviac 130 km/h-1. Na ostatnych cestach smie vodic takehoto vozidla jazdit rychlostou
najviac 90 km/h-1. Tieto najvyssie dovolene rychlosti platia aj pre vodica uvedeneho motoroveho vozidla s pripojnym vozidlom, ktoreho celkova hmotnost neprevysuje 750 kg.

Vodic motoroveho vozidla skupiny B s pripojnym vozidlom, ktoreho celkova hmotnost prevysuje 750 kg, smie na vsetkych pozemnych komunikaciach jazdit rychlostou najviac 80 km-1.

Vozidla skupiny C
Vodic motoroveho vozidla skupiny C smie na vsetkych pozemnych komunikaciach jazdit rychlostou najviac 80 km/h. Uvedena najvyssia dovolena rychlost plati aj pre jazdu vodica takehoto
vozidla s akymkolvek pripojnym vozidlom.

Vozidla skupiny D
Vodic autobusu smie na dialnici a na ceste pre motorove vozidla jazdit rychlostou najviac 110 km/h-1, na ostatnych cestach rychlostou najviac 90 km/h-1. Tieto najvyssie dovolene rychlosti
platia aj pre vodica autobusu s pripojnym vozidlom, ktoreho celkova hmotnost neprevysuje 750 kg.

Vodic autobusu s pripojnym vozidlom, ktoreho celkova hmotnost prevysuje 750 kg, smie na vsetkych pozemnych komunikaciach jazdit rychlostou najviac 80 km-1.

V obci (zastavanom uzemi) vodic kazdeho motoroveho vozidla smie jazdit rychlostou najviac 60 km/h-1, a ak ide po dialnici v obci (zastavanom uzemi) alebo po ceste pre motorove vozidla v obci
(zastavanom uzemi), najviac 80 km/h-1, ak nie je dopravnou znackou dovolena vyssia rychlost. Uvedene najvyssie dovolene rychlosti v obci (zastavanom uzemi) platia aj pre jazdu vozidiel
s akymkolvek pripojnym vozidlom. V obytnej zone a pesej zone, ak je mu do nej vjazd povoleny, vodic kazdeho vozidla smie jazdit rychlostou najviac 20 km/h-1.

Pri vleceni motoroveho vozidla smie vodic kazdeho vozidla mimo obce (zastavaneho uzemia) aj v obci (zastavanom uzemi) jazdit rychlostou najviac 60 km/h-1.

PRIPUSTNA HLADINA ALKOHOLU V KRVI A SPOSOBY KONTROLY

Vodic nesmie viest vozidlo bezprostredne po poziti alkoholickeho napoja alebo po uziti inej navykovej latky, alebo v case, ked by este mohol byt pod ich vplyvom (0,0 g/1000 cm3).

Policajt je opravneny vyzvat vodica, aby sa podrobil vysetreniu ci nie je ovplyvneny alkoholom alebo inou navykovou latkou, alebo liekmi, ktore mozu znizit jeho schopnost bezpecne viest
vozidlo. Vysetrenie na zistenie alkoholu sa vykonava dychovou skuskou pristrojom, ktorym sa urci objemove percento alkoholu v krvi. Ak sa osoba odmietne podrobit takemu vysetreniu,
mozno na poziadanie vykonat lekarske vysetrenie odberom a vysetrenim krvi alebo ineho biologickeho materialu. Ak osoba odmieta taketo lekarske vysetrenie, stupen opilosti urci lekar
podla medicinskych klinickych priznakov.

BEZPECNOSTNE PASY V OSOBNYCH VOZIDLACH

Vozidlo uvedene do prevadzky po 31. 12. 1968 musi byt na prednych sedadlach vybavene bezpecnostnymi pasmi a prislusnymi uchytkami na karoserii; vozidlo uvedene do prevadzky po 31. 9.
1986 musi byt vybavene bezpecnostnymi pasmi aj na zadnych sedadlach. Bezpecnostne pasy na prednych sedadlach musia byt samonavijacie. Vozidlo uvedene do prevadzky pred 31. 12.
1968 musi byt na prednych sedadlach vybavene bezpecnostnymi pasmi, len ak je vybavene predpisanymi kotvovymi uchytkami.

Osoba sediaca na sedadle vozidla povinne vybavenom bezpecnostnym pasom je povinna byt pocas jazdy tymto pasom riadne priputana. Toto neplati pre:

a) vodica vozidla ozbrojenych sil, ozbrojenych zborov, ozbrojenych bezpecnostnych zborov, obecnej policie ani poziarnej ochrany a ich spolujazdca, ak to vyzaduje plnenie uloh;
b) osobu, ktora vykonava vycvik alebo skusku ziadatela o vodicske opravnenie v obci (zastavanom uzemi);
c) vodica taxisluzby pri zmluvnej preprave osob v obci (zastavanom uzemi);
d) vodic vozidla pouziteho v obci (zastavanom uzemi) na zasobovanie predajnej siete a na zvoz alebo na rozvoz postovych zasielok a pre jeho spolujazdcov;
e) vodica pri cuvani;
f) osobu s telesnou vyskou mensou ako 150 cm s vynimkou vodica, ktory je povinny pouzivat schvaleny a prenho urceny bezpecnostny system;
g) osobu, ktora to nemoze urobit zo zdravotnych dovodov na zaklade lekarskeho potvrdenia s uvedenim casu jeho platnosti, ktory nesmie byt dlhsi ako jeden rok odo dna jeho vystavenia; toto
potvrdenie musi mat tato osoba pocas jazdy pri sebe a na vyzvu policajta sa nim musi preukazat.

DETI CESTUJUJCE NA PREDNYCH SEDADLACH OSOBNYCH VOZIDIEL

Osoba mladsia ako 12 rokov a osoba s telesnou vyskou mensou ako 150 cm sa nesmie prepravovat na sedadle (sedadlach) vedla vodica. To neplati, ak take osoby pouzivaju schvaleny a pre ne
urceny bezpecnostny system.

Ak je vozidlo vybavene takym bezpecnostnym systemom aj na inych sedadlach, musia ich ostatne take osoby pri preprave prednostne pouzit.

POUZIVANIE OCHRANNYCH PRILIEB VODICMI MOTOCYKLOV

Vodic motocykla a jeho spolujazdec su povinni pocas jazdy v obci (zastavanom uzemi) aj mimo nej (neho) pouzivat riadne upevnenu schvalenu ochrannu prilbu. Tato povinnost sa vztahuje aj na
vodica mopeda.

POUZIVANIE SVETIEL

V suvislosti s pouzivanim svetiel ku zmenam nedochadza. Iduce vozidlo musi mat za znizenej viditelnosti rozsvietene ustanovene osvetlenie. Vodic nesmie jazdit s obrysovymi svetlami, ak nema
sucasne rozsvietene stretavacie svetla alebo dialkove svetla, alebo predne svetla do hmly, ak je nimi vozidlo vybavene.

Vodic nesmie pouzit dialkove svetla, ak je vozovka dostatocne a suvisle osvetlena alebo ak by mohol byt oslneny vodic protiiduceho vozidla, vodic vozidla iduceho pred nim alebo iny ucastnik
cestnej premavky, strojveduci vlaku alebo vodic ineho drahoveho vozidla, alebo vodic plavidla.

Vodic motocykla je povinny aj za neznizenej viditelnosti jazdit s rozsvietenymi stretavacimi svetlami. Tato povinnost sa tyka aj vodica motoroveho vozidla alebo jazdnej supravy, ktorych
rozmery alebo rozmery nakladu presahuju ustanovene miery. Vodici inych motorovych vozidiel nie su povinni za neznizenej viditelnosti pouzivat stretavacie svetla, avsak ich pripadne
pouzitie zakazane nie je.

Predne a zadne svetla do hmly vodic smie pouzit len za hmly, snezenia alebo husteho dazda.

VEK NA UDELENIE VODICSKEHO OPRAVNENIA

Minimalny vek na udelenie vodicskeho opravnenia viest jednotlive skupiny motorovych vozidiel je ustanoveny nasledovne:

Skupina A - 17 rokov,
Skupina A/50 - 15 rokov (vratane mopedov),
Skupina B - 18 rokov,
Skupina C - 18 rokov,
Skupina D - 21 rokov (sucasne sa vyzaduje prax vo vedeni motorovych vozidiel skupiny C v trvani najmenej 12 mesiacov),
Skupina E - a) v pripade vodicskeho opravnenia na vedenie jazdnej supravy zlozenej z tazneho vozidla skupiny B alebo C a pripojneho vozidla sa vyzaduje preukazanie praxe vo vedeni
motoroveho vozidla prislusnej skupiny v trvani najmenej 6 mesiacov, b) 21 rokov na vedenie jazdnej supravy zlozenej z tazneho vozidla skupiny D a pripojneho vozidla,
Skupina T - 17 rokov.

Osobe tazko zdravotne postihnutej mozno udelit:
a) opravnenie viest trojkolesove a stvorkolesove motorove vozidla patriace do skupiny B a ktorych pripustna pohotovostna hmotnost nepresahuje 400 kg, ak je starsia ako 16 rokov,
b) vodicske opravnenie skupiny B, ak je starsia ako 17 rokov.

Pred udelenim vodicskeho opravnenia sa u vsetkych skupin motorovych vozidiel vyzaduje povinne podrobenie sa vycviku vodicov v ustanovenom rozsahu.

Pre uplnost sa sucasne uvadzaju skupiny motorovych vozidiel platne v Slovenskej republike:

Skupina A - motocykle.

Skupina A/50 - motocykle s objemom valcov nepresahujucim 50 cm3.

Skupina B - a) motorove vozidla okrem vozidiel skupiny A, ktorych celkova hmotnost nepresahuje 3500 kg a ktere nemaju okrem miesta pre vodica viac ako osem miest na sedenie; k
motorovemu vozidlu tejto skupiny smie byt pripojene pripojne vozidlo s celkovou hmotnostou nepresahujucou 750 kg, b) jazdna suprava zlozena z tazneho vozidla skupiny B a pripojneho
vozidla, ak celkova hmotnost jazdnej supravy nepresahuje 3500 kg a celkova hmotnost pripojneho vozidla nepresahuje pohotovostnu hmotnost tazneho vozidla.

Skupina C - motorove vozidla okrem vozidiel skupiny D, ktorych celkova hmotnost presahuje 3500 kg; k motorovemu vozidlu tejto skupiny smie byt pripojene pripojne vozidlo s celkovou
hmotnostou nepresahujucou 750 kg.

Skupina D - motorove vozidla na prepravu osob, ktore maju okrem miesta pre vodica viac ako osem miest na sedenie; k motorovemu vozidlu tejto skupiny smie byt pripojene pripojne vozidlo s
celkovou hmotnostou nepresahujucou 750 kg.

Skupina E - jazdna suprava zlozena z tazneho vozidla skupiny B, C alebo D, na ktoreho vedenie je vodic opravneny, a pripojneho vozidla, ak taka jazdna suprava nepatri do skupiny B, C alebo D.


Skupina T - polnohospodarske a lesne traktory, ako aj ine zvlastne motorove vozidla, ak nepatria do skupiny C; k motorovemu vozidlu tejto skupiny smie byt pripojene pripojne vozidlo.

Dalej pokladame za vhodne upozornit na nasledujuce zmeny, ku ktorym doslo v suvislosti s novou pravnou upravou:

a) Vodic je povinny dat prednost chodcom prechadzajucim cez priechod pre chodcov, pritom ich nesmie ohrozit ani obmedzit; na ten ucel je povinny zastavit vozidlo; to neplati pre vodica vozidla
pouzivajuceho zvlastne vystrazne znamenia, podla zakona, ktory takych chodcov nesmie ohrozit.

b) Vodic nesmie pocas vedenia vozidla obsluhovat telefonny pristroj alebo vykonavat inu obdobnu cinnost, ktora nesuvisi s vedenim vozidla.

c) Na autobuse, ktorym sa prepravuju deti, musi byt pouzite osobitne oznacenie (osobitne oznacenie je vyobrazene vo vyhlaske MV SR c. 90/1997 Z.z. - na zltom podklade, cierne obrysy dvoch
deti). Vodic autobusu prepravujuceho deti alebo zdravotne postihnute osoby je povinny pocas ich nastupovania a vystupovania pouzit osobitne zariadenie umoznujuce vystraznu funkciu
smerovych svetiel.

d) Nova pravna uprava umoznuje ucastnikovi dopravnej nehody neohlasit dopravnu nehodu policajtovi, ak su sucasne splnene nasledovne podmienky:
1. skoda sposobena na ziadnom zo zucastnenych vozidiel vratane prepravovanych veci, ani na inom majetku zrejme neprevysuje desatnasobok minimalnej mzdy zamestnanca odmenovaneho
mesacnou mzdou podla osobitneho predpisu (v sucasnosti tento desatnasobok predstavuje 27000.-Sk),
2. pri dopravnej nehode nedoslo k usmrteniu osoby alebo k jej zraneniu, k poskodeniu cesty alebo vseobecne prospesneho zariadenia, ani k uniku nebezpecnych latok,
3. vsetci ucastnici dopravnej nehody sa na takomto postupe vyslovne dohodli.

e) Prve vodicske opravnenie sa udeluje na dvojrocnu skusobnu lehotu, ktora zacina plynut odo dna vydania vodicskeho preukazu.

f) Osobe, ktora ma v Slovenskej republike trvaly pobyt, sa vymeni ustanoveny vodicsky preukaz vydany v cudzine za slovensky vodicsky preukaz na zaklade ziadosti bez podrobenia sa
teoretickym alebo praktickym skuskam.

g) Obmedzuje sa platnost niektorych dokladov vydanych v Slovenskej republike:
1. vodicske preukazy vydane do 31. 12. 1992 zostavaju v platnosti do 31. 12. 2002,
2. doklady o evidencii vozidla a tabulky s evidencnym cislom vydane do 31. 3. 1997 zostavaju v platnosti do 31. 12. 2002 s vynimkou motocyklov, ktorych doklady o evidencii a tabulky s
evidencnym cislom vydane do 31. 3. 1997 zostavaju v platnosti do 31. 12. 1998.

Vymenu uvedenych dokladov vykonaju prislusne okresne dopravne inspektoraty na zaklade ziadosti ich drzitelov.

Autor: Zdroj: http://www.minv.sk/cgi-bin/toASCII/upload/MVpredst/kap1_10_5.htm

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 826
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 077
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 876
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 743
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 546
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 395
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 051
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 798
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu