sa členov bude zrejme odvíjať štátny príspevok na ich činnosť.
V Čechách sa katolícka cirkev rozhodla pred sčítaním zorganizovať reklamnú kampaň. Cieľom je, aby sa k viere prihlásili nielen pravidelní návštevníci bohoslužieb, ale aj sympatizanti. „Kampaň vnímame ako apel na veriacich, aby stratili ostych,“ povedal pre Lidové noviny hovorca českých biskupov Daniel Herman. Mala by prebiehať formou televíznych a rozhlasových šotov, plagátov a inzerátov, nie je vylúčená ani účasť známych osobností. Slovenská katolícka ani evanjelická cirkev sa český príklad nechystajú nasledovať.
Chcú všetkých pokrstených
O pripravovanom sčítaní ľudu chcú cirkevní hodnostári podľa hovorcu biskupskej konferencie Mariána Gavendu informovať len v Katolíckych novinách, cirkevných časopisoch a prostredníctvom náboženských programov v televízii a rozhlase, aby predstavili katolícku cirkev v „skutočnom svetle“.
„Oznamovacie prostriedky teraz vypichli jeden okrajový škandál a celá cirkev je vnímaná značnou časťou spoločnosti negatívne. To však nie je pravdivý obraz,“ povedal Gavenda v narážke na prípad kňaza z Lovčice obvineného z vraždy.
Podľa Gavendu je pritom nepovšimnutá každodenná mravčia práca väčšiny kňazov. „Akú veľkú prácu urobí každý jeden kňaz, keď deň čo deň spovedá? Keby sa prestalo spovedať, zostalo by na svete strašne veľa zla,“ myslí si. Biskupi chcú, aby sa okrem aktívnych veriacich k cirkvi nehanbili prihlásiť pokrstení ľudia, ktorí vieru neuplatňujú v živote. „Želáme si, aby na vieru nezanevreli.“
Evanjelikov je stále viac
„Uvažujeme aj o tom, ako sa zachovať pred sčítaním obyvateľstva. Myslíme si, že bude dobré upozorňovať – citlivo – na úlohu cirkvi v spoločnosti a užitočnosť viery. Ale nie som si istý, či je vôbec možné, aby táto kampaň mala charakter reklamy. Skôr by malo ísť o upozorňovanie na zmysel viery, a tým sa pokúsiť presvedčiť tých, ktorí o tom uvažujú, aby sa pridali,“ hovorí generálny biskup Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku Július Filo.
K evanjelickej cirkvi sa pri poslednom sčítaní pred desiatimi rokmi prihlásilo šesť percent Slovákov, podľa najnovších prieskumov je však evanjelikov teraz dvojnásobok. „Považujem to i za výsledok priebežnej mediálnej práce cirkvi,“ hovorí biskup. „Neviem, či by komerčné formy vyhovovali. Zaplatená reklama je vnímaná skôr ako záujem získať klienta, kým v duchovnej službe nejde o vlastný prospech. Nevylučujem však, že i forma platenej inzercie by mohla pomôcť, ale veľmi bude záležať na obsahu. Želám českým kresťanom úspech,“ hovorí Filo.
Letáky v kostoloch
Evanjelická cirkev sa začala veci venovať pred Vianocami. Už boli vytlačené informačné letáky.
Podobne mieni postupovať aj cirkev gréckokatolícka. Skôr ako letáky či plagáty chce využiť cirkevný časopis Slovo či rádio Lumen.
Najrezervovanejšie sa ku kampaniam stavajú predstavitelia pravoslávnej cirkvi na Slovensku. Obmedzia sa na rozoslanie pastierskych listov a obežníkov kňazom, ktorí budú počas bohoslužieb vyzývať veriacich, aby sa nehanbili prihlásiť k viere. (čtk, mar)