Bratislava 6. augusta (TASR) - Vzhľadom na zaužívané pracovné postupy je slovenská pracovná sila náchylnejšia trpieť duševnou vyčerpanosťou alebo poruchou ako zvyšok Európy. Vyplýva to z celoeurópskej štúdie o komunikácii medzi zamestnávateľom a zamestnancom, ktorú zrealizoval poskytovateľ komunikačných služieb Nextra.
Podľa záverov štúdie má až 48 % Slovákov pocit, že trpia spomínanými poruchami, a ďalších 18 % opakovanie zaznamenalo zhoršenie zdravia a telesnej kondície ako výsledok dlhých pracovných hodín. Napriek tomu, že tieto čísla sú najvyššie v Európe, má 54 % Slovákov stále pocit, že práca nemala negatívny dopad na ich spoločenský a rodinný život.
Slovenskí zamestnanci sa prikláňajú k práci mimo pracoviska. Spolu 40 % účastníkov štúdie uviedlo, že pracuje doma aspoň raz týždenne, čo je napríklad v porovnaní s britskými manažérmi o takmer 16 % viac. Prím hrajú v tomto smere Švédi s 51 %.
Spomínaná štatistika je prekvapujúca vzhľadom na to, že SR zaostáva za zvyškom krajín, zúčastnených na štúdii, v prístupe k technológiám, umožňujúcim prácu mimo pracoviska. Zatiaľ čo európski zamestnanci vyžadujú pokročilé technológie a využívanie aplikačných služieb, zhruba štvrtina slovenských spoločností sa viac sústredí na získanie vzdialeného prístupu k sieťam (28 %) a získaniu prenosných počítačov s modemom, laptopov (25 %).
Podľa Slovákov spočíva hlavná výhoda práce mimo pracoviska v skutočnosti, že spoločnosť šetrí náklady na kancelárske priestory (80 %). Naproti tomu slovenskí manažéri vidia hlavnú prekážku vo využívaní flexibilnejších pracovných riešení vo v súčasnosti neadekvátnych korporátnych informačno-technologických systémoch. Tento trend pritom bude zrejme aj naďalej pokračovať, keďže až 71 % slovenských spoločností plánuje počas nasledujúcich piatich rokov investovať menej ako 50 000 libier (zhruba 3,45 milióna Sk) do nových technológií, ktoré by umožnili pracovať mimo miesta pracoviska.
Za hlavnú nevýhodu takejto práce označilo 36 % oslovených slovenských manažérov nedostatok manažérskej dôvery, čo je o niečo menej ako v Českej republike (40 %). Európsky priemer predstavuje 37,5 %.
Cieľom tretieho prieskumu eEurope spoločnosti Nextra bolo poskytnúť pohľad na široký záber spôsobov, akými sa menšie a stredne veľké spoločnosti vyrovnávajú s prácou mimo pracoviska a pracovnými riešeniami, umožňujúcimi väčšiu flexibilitu.
Výsledky boli získané po viac ako 800 telefonických rozhovoroch, zrealizovaných v ôsmich krajinách počas mesiacov máj a jún 2001. Všetci účastníci boli zamestnaní na úrovni stredného a vrcholového manažmentu zo spoločností s počtom zamestnancov od 50 do 1 100. Na prieskume sa zúčastnili firmy, pôsobiace vo finančnom, vládnom a verejnom sektore ako aj z oblasti technológií, médií a telekomunikácií.