Riziko je ďalším filmom o nekalých praktikách pri predaji akcií a nadväzuje na svojich predchodcov - filmy Glengarry Glen Ross a Wall Street. Seth a jeho kolegovia z J. T. Marlin však nie sú hrdinami, ako bol pred trinástimi rokmi Gordon Gekko. Ide o rýchlozbohatlíkov, ktorí chceli byť brokermi a spravili z nich telefonických predajcov bezcenných akcií.
Seth Davis po skončení školy hľadá možnosti rýchleho zárobku. Po neúspešnom pokuse s prevádzkovaním ilegálneho domáceho kasína sa prihlási na konkurz brokerskej spoločnosti J. T. Marlin. Stručný úvod náborového pracovníka sľubuje rýchlo zarobené peniaze ako protihodnotu za vysoké nasadenie svojich zamestnancov. Pri kontaktovaní svojich potenciálnych zákazníkov neexistujú žiadne pravidlá, okrem jedného: predať. Seth sa čoskoro stane najlepšie zarábajúcim nováčikom a mohlo by sa zdať, že je na dobrej ceste k svojmu prvému zarobenému miliónu, no úplne náhodou uvidí niečo, čo nemá. A situácia sa ešte viac skomplikuje, keď sa o firmu začne zaujímať FBI.
Ben Younger si sám napísal scenár pre svoj celovečerný debut a veľa času pri jeho tvorbe strávil pri sledovaní spomínaného filmu Wall Street a v rozhovoroch s brokermi. Aj vďaka tomu scény odohrávajúce sa vo firme pôsobia autenticky a aj napriek sterilnosti kancelárskych priestorov sú dostatočne zaujímavé. Predovšetkým voľný štýl predaja po telefóne a veľmi svojská práca s potenciálnymi klientmi. Predpokladám, že máloktorý pozorný divák sa po zhliadnutí filmu nechá zlákať dílerom multi-level marketingovej firmy, prípadne náboženskej sekty s podobne fungujúcou náborovou technikou.
Presvedčivosť filmu sa vytráca len sporadicky. A to vo chvíľach, v ktorých sa hovorí o emóciách. Najmä Sethov vzťah k otcovi pôsobí trochu rozpačitým dojmom, akoby bol k scenáru dodatočne pripísaný. Niekoľko rozpačitých scén však nepokazí celkovo dobrý dojem z filmu.
Riziko patrí bezpochyby k tým zaujímavejším titulom v našej distribúcii. Napriek tomu, že v ňom nenájdete násilie, vraždy ani explicitné erotické scény, dokáže vás až do konca udržať v napätí. Samozrejme, len v prípade, že sa stihnete orientovať v základnej terminológii a nestratíte sa v množstve odborných skratiek a pojmov. JAROSLAV RIDZOŇ
(Autor je filmový kritik)