
Brat a sestra na jednom lane - Chris O‘Donnel a Robin Tunneyová.
V poslednom čase sa ujalo, že v akčnom thrilleri hrdina hocikedy vybehne na nejaký vrchol za pár sekúnd. Vyšplhá sa po skale ako opica, preskočí si na susedný vrchol, niečo tam vybaví a príbeh vzápätí pokračuje inde. Režisér Martin Cambell známy najmä bondovkou Golden Eye však celý thriller Vertical Limit umiestnil do himalájskych výšok, na štít K2, a nuda to nie je.
Režisér Martin Campbell tvrdí, že to nie je film o atraktívnom prostredí, ale o vzťahoch. Príbeh lásky a sebaobetovania, odvahy verzus vražednej túžby po expanzii ziskužravého ega. „Zabudnite na hory, zabudnite na sneh, zabudnite na podmienky - Vertical Limit je dráma, ktorá by sa mohla odohrávať aj na rovine, a aj tak by to bol nádherný film o láske, rodine a odvahe.“ Len ako?
Traja - otec, syn a dcéra - zlaňujú skalnú stenu v horskom masíve v štáte Utah. Skoba sa odtrhne a všetci traja ostanú visieť na lane. Syn je postavený pred hrôzu voľby. Odrež ma, hovorí otec, lebo sa zabijeme všetci. Prestaň, kričí dcéra, ktorá je za to, aby radšej riskovali. Keby to bolo na rovine - viseli by z okna?
Párty v Himalájach
Vertical Limit sa nakrúcal v novozélandských Južných Alpách, ktoré najväčšmi pripomínajú okolie hrozivej K2, druhej najťažšej hory sveta. „Hoci sme namiesto po osemtisícovej kádvojke liezli iba do výšky asi tritisíc metrov, aj tak to bolo náročné,“ citujú herečku Robin Tunneyovú materiály distribučnej spoločnosti. „Vrtuľníkom sme na horu vytiahli kamerový žeriav a koľajnice. Až potom sme vyniesli hercov,“ hovorí režisér.
Vo filme vystupuje aj skutočný horolezec Ed Viesturs, ktorý si zahral sám seba. Viesturs je jediným Američanom, ktorý vyliezol na dvanásť zo štrnástich najvyšších vrcholov sveta. „K2 má povesť jedného z najnebezpečnejších vrcholov, pretože cesta hore je strmá zo všetkých strán. Počasie je tam mimoriadne nevyspytateľné. To z nej robí to obrovské lákadlo. Veľa horolezcov je z nej vyšinutých,“ tvrdí Viesturs.
Základný tábor pod K2 je vo filme Vertical Limit plný mládeže rôznych národností. Vládne tu atmosféra nie nepodobná atmosfére technopárty. Tým sa okrem iného Vertical Limit trošku líši od doterajších horských drám. Adrenalínový šport za výškovým limitom je dnes - aj - jednou z odrôd novej subkultúry veľkej párty, v ktorej už ide o zábavu tak isto ako o život.
Uvoľnené ovzdušie medzi touto krásnou dobrodružnou mládežou zahustí nebezpečný výstup z rodu tých, čo sa nikdy nemali konať, pretože sa konal v znamení efektu a zisku. Pod tlakom milionára, ktorý sa chce vidieť na vrchole a mávať odtiaľ svojmu lietadlu v reklamnom šote. Výstup stroskotá a nastupuje šialene riskantná záchranná akcia, pri ktorej sa vysloboditelia musia ponáhľať odtrhnúť lavínu nitroglycerínom, ktorý si nesú v batohoch. Niektoré z obetí sa podarí zachrániť a niektorí záchrancovia, naopak, zahynú. Smrteľná hrozba číri charaktery a lieči vzťah brata a sestry, ktorí si musia navzájom odpustiť smrť otca v priepasti pod skalnou stenou pri rodinnom výstupe.
Kolízie medzi postavami sú inteligentne skonštruované okolo viacerých dejových osí a vždy, keď hrozí, že sa krkolomný dej začne vymykať spod zákonov logiky, réžia nás šikovne oplieska o skalný previs, šmarí do rokliny či ohluší lavínou. Na možné trhliny v psychológii rýchlo zabudneme.
Samotná dráma
Snímka ako Vertical Limit je ukážkou filmu, ktorý by ešte pred niekoľkými rokmi nemohol uspieť, pretože by nemohol mať tú podobu, ktorú má dnes. Hory začínajú byť lákavejším sústom pre film než kedykoľvek predtým.
Campbell rozohráva nové možnosti čoraz dokonalejšej kamery, schopnej vidieť bod v ľubovoľnej výške zblízka a z ľubovoľného uhla. Lavíny nakrúcal v exteriéroch a následne digitálne upravoval. Kameraman David Tattersal má za sebou predsa Hviezdne vojny.
Režisér Campbell tu ukázal nové možnosti kamery kymácajúcej sa nad priepasťou alebo rútiacej sa do nej rýchlosťou zemskej príťažlivosti - presne tak, akoby ste sa tam kymácali alebo padali vy sami. Za týchto podmienok, aj keď máme na ne zabudnúť, sa hneď trochu lepšie darí aj samotnej dráme. Ak má príbeh v sebe aspoň trochu života, čo v tomto prípade má, výsledok nie je bez účinku. Ale inak nič nového.

Robin Tunneyová, Chris O‘Donnel, Izabella Scourupcová, Scott Glenn a Bill Paxton, .
FOTO - ITA FILM
ANDREA PUKOVÁ