
Tento mesiac hrá Voľné zoskupenie v Stoke ešte dvakrát – 13. a 27. februára uvedie svoju najčerstvejšiu hru Okná, brehy, pozostalosti. Na snímke Zuzana Ožvoldíková a Vlado Zboroň. FOTO – CTIBOR BACHRATÝ
Koncom roka 1999 založili bývalí členovia bratislavského Divadla Stoka divadelný súbor Voľné zoskupenie. Súčasne s ním vznikla ich prvá inscenácia v kolektívnej réžii pod názvom Módna prehliadka alebo Ponuka vytvára dopyt, v ktorej sa diváci mohli okrem známych tvárí zo Stoky stretnúť s novými (ne)hercami. Voľné zoskupenie, ktoré umožňuje meniť herecké zloženie podľa charakteru projektov a ochoty spolupracovať, naštudovalo postupne počas roka 2000 ďalšie tri hry: inscenáciu Hrádza, prvú bulimistickú operu Smrť v kuchyni – obe v réžii Ľubomíra Burgra, a prvú masochistickú operu Martina Burlasa s názvom Údel. Hry zaznamenali u divákov priaznivý ohlas, v oboch operách sa navyše podarilo opäť priblížiť divákovi klasický operný žáner v novom hudobnom, tematickom aj výrazovom šate.
Nový právny subjekt
V začiatkoch existencie Voľného zoskupenia sa predstavenia hrali v priestoroch Českého centra, neskôr dostal súbor možnosť vrátiť sa dočasne na pôvodnú domovskú scénu v Stoke. Pravidelná činnosť nového divadelného telesa sa za necelé dva roky úspešne rozbehla, problémy s priestorom však zákonite nastali podobne ako napríklad v prípade združenia Atrack Art, ktoré vydáva časopis Trištvrte revue a usporadúva koncerty a festivaly v priestoroch Filmového klubu 901, či v prípade hudobného festivalu Večery novej hudby, ktorý pod záštitou slovenskej sekcie Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu už niekoľko rokov organizujú traja hudobní nadšenci Daniel Matej, Marek Piaček a Peter Zagar.
V úsilí zastrešiť všetky spomínané aktivity založili protagonisti Voľného zoskupenia právny subjekt Združenie pre súčasnú operu a rozhodli sa požiadať bratislavský magistrát aj Ministerstvo kultúry SR o priestor, ktorý by sa podľa slov režiséra a hudobného skladateľa Ľubomíra Burgra mohol stať na Slovensku podobným kultúrnym stánkom, akým je v Českej republike pražská Archa, s ktorou má združenie už teraz dobré kontakty.
Tri varianty nového priestoru
Situácia, o ktorej v uplynulých dňoch zakladatelia združenia hovorili s riaditeľkou sekcie umenia Ministerstva kultúry SR Darinou Károvou, vyzerá nádejne. Od júla tohto roku sa uvoľňujú priestory Českého centra a časť priestorov Národného osvetového centra na Námestí SNP, kde by mohlo okrem Združenia pre súčasnú operu fungovať (na spôsob Kunsthalle vo Viedni) aj Centrum výtvarného umenia. Do úvahy by ešte prichádzalo bývalé kino Pohraničník na Námestí SNP, ktoré však bude v blízkej budúcnosti využívať divadlo Astorka z dôvodu rekonštrukcie vlastných priestorov. Do tretice vypracoval Divadelný ústav a Slovenský filmový ústav viacúčelový projekt, na ktorý by chcel získať priestory bývalého klubu Rock Pop Jazz na Jakubovom námestí.
Hudeček a dve premiéry
Na september 2001 pripravuje Združenie pre súčasnú operu v spolupráci s Malomestským komorným orchestrom Požoň sentimentál piaty koncert z cyklu Lapšanský v Stoke, ktorého hosťom by mal byť tentoraz český huslista Václav Hudeček. Okrem toho pripravuje dve jesenné premiéry – komornú operu s historicko-filozofickým podtextom a odkazom na dejiny európskej opery nazvanú My country (broken heart), ktorej autormi sú Daniel Matej (hudba) a Ľubomír Burgr (libreto), a operu o životných osudoch M. R. Štefánika autorov Marka Piačeka a Egona Bondyho Le dernier vol (Posledný let).
EVA ANDREJČÁKOVÁ