Režisér J.-P. Jeunet: Film potrebuje fantáziu

Jeden škandál poznačil tento ročník najžiarivejšieho filmového festivalu sveta ešte skôr, než sa začal. Canneská festivalová porota sa rozhodla nezaradiť do hlavnej súťaže film francúzskeho režiséra Jeana-Pierra Jeuneta Amélia z Montmartru. Jeunet dal ...


Záber z Amélie - EuroDisney je dnes na Montmartre. FOTO - PROKINO



Jeden škandál poznačil tento ročník najžiarivejšieho filmového festivalu sveta ešte skôr, než sa začal. Canneská festivalová porota sa rozhodla nezaradiť do hlavnej súťaže film francúzskeho režiséra Jeana-Pierra Jeuneta Amélia z Montmartru. Jeunet dal film ešte pred začiatkom festivalu do francúzskej distribúcie - nech publikum posúdi, či snímka za niečo stojí. Jury to mrzelo už vtedy. Vraj bolo nešťastné, že porotcovia snímku videli ako prvú z prihlásených filmov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Treba povedať, že pred rokmi Cannes otváral práve Jeunetov film Mesto stratených detí, nakrútený spolu s Marcom Carom. Film narazil na nezáujem kritiky i divákov a rýchlo zmizol z kín.

Festivalové dianie škandál ako tak zatienilo, lenže medzitým sa z neho stal ešte mohutnejší trapas než na začiatku. Už je totiž jasné, že publikum, a už nielen francúzske, sa do Amélie, čašníčky z Montmartru, úplne zamilovalo. Amélia sa stala jedným z hlavných ťahačov sezóny a Jean-Pierre Jeunet prežíva s odmietnutým filmom svoj veľký comeback. Hnev ho prešiel: „Teraz už porote nadávajú všetci. Chyba bola, keď premietli - pred rokmi - na otvorenie Mesto stratených detí. Dnes viem, že Cannes nie je miesto pre experimenty, ale pre klasický film.“ Jeunet sa otriasol, film poslal do Karlových Varov a ten tam získal najvyššiu cenu. Krišťáľový glóbus si však Jeunet prevziať neprišiel.

SkryťVypnúť reklamu

Jean-Pierre Jeunet býva zaraďovaný medzi najinovatívnejších francúzskych režisérov. Pred rokmi si urobil meno drámou Delikatesy, v deväťdesiatom siedmom nakrútil v Spojených štátoch štvrtý diel Votrelca. Jeho Votrelec si celkom nezískal srdcia amerických divákov, zdalo sa, že doňho Jeunet prepašoval priveľa z francúzskeho kina.

V Európe Améliu väčšinou chvália, vo Francúzsku tiež, hoci nie úplne jednohlasne. Vplyvný kritik Serge Kaganski porovnáva Jeuneta s Le Penom za to, že svoj Paríž a v ňom Montmartre vo filme dokonale vyprázdnil od cudzincov, údajne sa tam takmer ani nemihnú. Denník Libération uverejnil recenziu s titulkom EuroDisney Goes to Montmartre. „Títo ľudia majú radi iné filmy,“ hovorí Jeunet pre Le Monde, „to je v poriadku. Napokon, negatívne recenzie boli len dve.“ Obvinenia z nacionalizmu a fašizmu si však vyprosí.

SkryťVypnúť reklamu

Amélia z Montmartru je film o láske - Jeunet v ňom rozohráva všetky fígle svojho poetického realizmu, svoju neúnavnú rozprávačskú mániu, ktorá s rozkošou vymýšľa nové a nové drobné gagy a doťahuje k nim pointy. Vtipná, inteligentná rozprávka o osude a spriaznenosti duší, o významných maličkostiach, ktoré rozhodujú o našom živote, o kúzlach a fantázii. Zasnená servírka Amélia sa od pultu v kaviarni Deux Moulins na ulici Lepic snaží ako anjel vylepšovať osudy ľudí.

„Chceli ste, aby ľudia odchádzali z kina šťastní?“ pýtal sa Jeuneta iný francúzsky denník Le Figaro. „Nie, nie, tak rozmýšľa Hollywood. Naša výzva v Amélii bola v tom, ako vyrozprávať pozitívny príbeh o veľkorysosti bez toho, aby sme sa polepili gýčom. Film musí mať fantáziu. A musí byť ochotný ísť do rizika.“

SkryťVypnúť reklamu

Riziko, ako tvrdí, podstúpil aj v Amélii: je to film, v ktorom sa prvých dvadsať minút nič nedeje. Veľký úspech tohto filmu je podľa neho daný fantáziou a bohatstvom nápadov. „Ale ani to vždy nefunguje. Hlavne je to zázrak,“ tvrdí Jeunet.

Amélia z Montmartru príde na jeseň do slovenských kín.

ANDREA PUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 336
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 886
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 189
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 589
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 447
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 721
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 590
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu