
Gerard Stembridge a Stuart Townsend. FOTO - PAT REDMOND
V otázkach dobrého vkusu americké komédie minulých rokov nepochybne prekročili už všetky medze, napríklad v komédii Svadby podľa Mary. Naproti tomu v otázkach morálky zostávajú pevne fixované na hodnoty propagované v ranom období AIDS a prezidenta Reagana: nohavice nech padajú, ale na ideál rodiny a vernej lásky nech sa nesiaha.
To, čo Gerard Stembridge na Adamovi odhaľuje, znamená, naopak, frontálny útok na nepísaný morálny kódex žánru. V jeho írskej komédii Všetko o Adamovi zvedie mladučký a prenádherný Adam tri sestry a jedného brata a je z toho zábavný, šarmantný a uletený film. Impulz na vznik tejto nemorálno-romantickej komédie dali Marina Hughesová a Anna J. Devlinová. Dve Írky - advokátka a inžinierka - si v dnešnej ére nesúrodých kariér založili filmovú produkčnú firmu Venus Productions. Chceli produkovať súčasný írsky film a poverili ním autora a režiséra Geralda Stembridgea.
Príležitostná čašníčka Lucy (Kate Hudsonová) objaví medzi hosťami Adama - v porovnaní s jej predchádzajúcimi skúsenosťami plachého, jemného chlapca. V hĺbke duše ju však práve táto rytierska zdržanlivosť priťahuje. On ju nosí na rukách, ona ho čoskoro verejne požiada o sobáš. Strih. Film sa láme a celé to sa začína odznova - len z pohľadu súrodencov.
Lucina sestra Laura (Francis O‘Connorová), študentka literatúry, žije v staroružovom svete sestier Bront¨eových a pravú vášeň zatiaľ poznala len na papieri. Ona vidí v Adamovi klasického zvodcu, ktorý, podobne ako jej známe literárne postavy, hravo zborí mreže meštiackych mravov a zmocní sa plachej knihomoľky. Alice (Charlotte Bradleyová), najstaršia z troch sestier, v ňom nachádza šarmantného pragmatika, čo vecne a presne plní tajné sny vydatej ženy a matky. A aj pre Lucinho brata je Adam požehnanou bytosťou, ktorej bude vďačiť za svoj prvý predmanželský styk.
Gerard Stembridge sa nikam neponáhľa a pomaličky dvíha závoje nad svojimi úmyslami. Odtiene v Adamovom bohatom charaktere sa menia podľa zmeny perspektívy rozprávača. Každá a každý zo zvedených prichádza k slovu so svojou verziou. A každým opakovaním príbehu sa vyostruje jeho frivoľnosť ad absurdum a naše sympatie k titulnému hrdinovi rastú. Láska nežije z vernosti, ale z príťažlivosti neurčitého - a tej má chameleón lásky na sklade dosť.
Britský nováčik Stuart Townsend sa tu pri všetkej mnohostrannosti cvičí v zdržanlivosti, nerozohráva rôzne aspekty svojej povahy, ale je perfektnou projekčnou plochou pre túžby svojich blížnych. „Milujem celú vašu rodinu,“ hovorí matke troch sestier a jedného brata.
Režisér vyzbrojil postavy duchaplnými dialógmi, jeho humor nekričí. Tón je šarmantný, obsah preexponovaný, sofistikovaný v najlepšom slova zmysle. V Kurosawovom filme Rashomon si rôzne verzie príbehu navzájom odporujú. Tu k nim len pribúdajú nové a nové informácie a tie dávajú udalostiam vždy inú interpretáciu. Detaily hýria ostrým humorom. Zlatým klincom dramaturgie je, že všetky tie dych vyrážajúce informačné dodatky nič nemenia na celkovom rámci príbehu: Adam miluje Lucy a ožení sa s ňou.
Pri čítaní týchto riadkov by ste nemali prísť o nevinný zrak, ktorý by sa pri tomto filme oplatí mať. Príbeh má čerstvú vôňu, bez stopy strachov a neuróz. Jeho spracovanie je citovou výzvou, ktorá stojí za to. Každý nečakaný zvrat totiž vyzýva prehádzať všetko, o čom ste si mysleli, že o krehkých vzťahoch viete.
ANDREA PUKOVÁ