
Niektoré z potravinárskych podnikov sa pre nedostatok kapitálu do konca roka nestihnú prispôsobiť hygienickým normám únie, zároveň sa ťažšie dostanú na spoločný trh. Najviac sa hovorí o spracovateľoch mäsa a mäsových výrobkov, čiastočne o mliekarňach, hydinárskych závodoch a spracovateľoch rýb. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Potravinárske podniky očakávajú od vstupu Slovenska do Európskej únie lepšie možnosti vývozu, ale aj rast konkurencie na domácom trhu a s tým spojené približovanie cien.
Zhoda panuje v názore, že ľahší prístup na zahraničné trhy budú mať firmy, ktoré majú v štruktúre majiteľov zahraničného investora. „Podniky so zahraničným kapitálom už majú obchodné kontakty doma a nemusia si ich nanovo budovať,“ myslí si Viera Ižáková z Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva. „Napríklad do niektorých podnikov mäsopriemyslu a mlynov dosiaľ nevstúpil zahraničný kapitál, čo bude mať vplyv na ťažšie umiestnenie ich výrobkov na trhu únie,“ dodala Ižáková.
Firmy, ktorým nevytvára zázemie zahraničný kapitál, môžu mať problémy aj na Slovensku. Podľa Petra Tureka zo Štátnej veterinárnej a potravinárskej správy sa môže stať, že firmy bez finančne silných partnerov nestihnú investovať do prispôsobenia svojich prevádzok hygienickým štandardom únie a budú musieť zavrieť podnik.
Hoci integráciou vznikne podstatne širší trh, niektorí manažéri sa obávajú, že pre slovenských výrobcov zostane nedostupný. Manažér kvality I.D.C. Holding Jozef Kočan to odôvodňuje vysokou konkurenciou, v ktorej bude ťažké presadiť slovenské výrobky. Považuje za dôležité, aby potravinári podstatne zmenili portfólio a zvýšili kvalitu vyrábaných produktov. Nevýhodou slovenských firiem môže byť aj neznalosť slovenských značiek na európskom trhu. „Svet žije tým, že presadzuje značku ako nositeľa kvality. Naši výrobcovia ju však len začínajú tvoriť,“ povedal Dušan Pleško, šéf Slovenského združenia pre značkové výrobky.
Zjednoduší sa príchod európskych výrobcov na domáci trh. „Slovenské prostredie bude štandardné ako na jednotnom trhu únie,“ vysvetlil manažér spoločnosti Unilever, ktorá k nám dováža potraviny. Plynulejší bude dovoz vďaka odbúraniu časti kontrol a testovania výrobkov.
Ako sa nové podmienky odrazia na cenách, zatiaľ potravinári len odhadujú. „Spotrebiteľ sa správa vždy rozumne - akonáhle ceny potravín vzrastú, orientuje sa na lacnejšie výrobky alebo nakupuje menej. Obchod a výrobcovia si tak nemôžu zdvihnúť ceny, ako sa im zachce,“ hovorí Ižáková. Podľa Mariána Božika z ústavu ekonomiky poľnohospodárstva bude rast cien tlmiť aj silná konkurencia obchodných reťazcov. Proti rastu cenovej hladiny hovorí aj argument, že niektoré potravinárske výroby, napríklad mliekarne a spracovatelia rastlinnej produkcie, môžu stále vyrábať zo surovín, ktoré sú lacnejšie ako v únii.
Ceny potravín sa zvýšia, ale nie dramaticky
Dopad nášho vstupu do únie na ceny potravín by nemal byť natoľko výrazný, pretože sa mení samostatný trh Európskej únie, kde intervenčné ceny klesajú. Podľa Mariána Božika z Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva pravdepodobne najviac sa zvýši cena cukru pre spotrebiteľov v rozmedzí 20 až 30 percent, pretože až do roku 2013 bude cena silne intervenovaná. „Rast ceny môže byť zoslabený cez využitie umelých sladidiel z izoglukózy v potravinárstve. Máme dohodnutú vyše 40-tisíctonovú produkčnú kvótu,“ povedal Božik. Predpokladá, že ceny obilnín a olejnín by mali stúpnuť do piatich percent, pri mlieku a mliečnych výrobkoch do desiatich percent, pri hydine a bravčom mäse by rast nemal byť výrazný, bude skôr tendencia k poklesu cien. Ceny na európskom trhu nie sú priaznivé pre zemiaky, ktoré by mali zlacnieť. (jog)