Jazyk, ktorým sa hovorí o únii, je ťažko stráviteľný

O podpore vstupu Slovenska do Európske únie od obyvateľstva sme sa zhovárali s analytičkou Inštitútu pre verejné otázky, sociologičkou OĽGOU GYÁRFÁŠOVOU.

Od roku 1995 do roku 2001 vzrástol počet tých, ktorí sú za vstup do únie, z 52 na 62 percent. Zároveň o takmer rovnaké percento vzrástol počet tých, ktorí sú proti – zo 17 na 26 percent. Počet nerozhodnutých klesol z 31 na 12 percent. Ako hodnotíte tento trend?

„Pozitívne. Znamená to totiž, že stále viac ľudí vie k našej integrácii do EÚ zaujať stanovisko, mať na to názor. Pri tejto profilácii dochádza aj k miernemu nárastu odporcov, ale to je prirodzené. Dôležité je, aby bola jasná väčšina ľudí za. A to vo vzťahu k EÚ jednoznačne platí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podobnými fázami prešli aj dnešné členské štáty, napríklad v Rakúsku bol v roku 1989, keď oficiálne žiadalo o členstvo, vysoký podiel nevyhranených postojov. Postupujúcou verejnou diskusiou sa názory verejnosti vyhraňovali, krátko pred referendom boli tábory zástancov a odporcov členstva takmer vyrovnané. Spomeniem ešte jedno pozitívne číslo z prieskumov verejnej mienky na Slovensku: v roku 1996 nemala záujem o informácie týkajúce sa nášho vstupu do EÚ tretina ľudí, vo februári 2000 to bolo len 14 percent, zároveň vzrástol podiel tých, ktorí vedia posúdiť výhody a nevýhody členstva.“

Za posledné dva roky sa podpora vstupu dramaticky nehýbe. Čím si to vysvetľujete?

„To nie je celkom tak. Podľa prieskumov IVO dosahovala v januári 1999 podpora vstupu do EÚ 66 percent, v auguste 2000 72 percent, aktuálny údaj z júna 2001 (prieskum Národného osvetového centra) hovorí o 74-percentnej podpore. Podpora európskej integrácii je na Slovensku veľmi vysoká, podstatne vyššia ako v Poľsku a v Českej republike. Môže sa stať, že pod vplyvom pokračujúcej diskusie aj o niečo klesne. Dôležité je, aby sa podpora opierala o objektívne informácie, o reálne zhodnotenie výhod a nevýhod, a nie o nejasné tušenie akéhosi zázračného riešenia všetkých našich problémov.“

SkryťVypnúť reklamu

Aká by mala byť prípadná kampaň na podporu vstupu?

„Dnes netreba robiť kampaň v tom propagandistickom zmysle, treba zvyšovať informovanosť, treba hovoriť nielen o ratingu kandidátskych štátov podľa počtu uzavretých kapitol, ale aj o ich konkrétnom obsahu, vplyvoch na každodenný život ľudí. Veľmi dôležitý je jazyk, akým sa o EÚ hovorí. Práve pre tie skupiny obyvateľstva, kde je podpora nižšia, je zložitý jazyk odborníkov a politikov ťažko stráviteľný, neprenikne k nim a môže vyvolávať skôr obavy z niečoho neznámeho, vzdialeného. Uvedomujem si, že dostať úniu bližšie k občanovi, o čo sa snažia aj členské štáty, nie je pri zložitých mechanizmoch a rozbujnenej byrokracii jednoduché, ale netreba rezignovať.“

BARBORA TANCEROVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 311
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 715
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 298
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 810
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 305
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 755
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu