
Centrá voľného času: Niekde chodilo na krúžky aj pätnásť detí, niekde len dve. Náklady na žiaka sa tak nadmieru predražili. Nikto s tým však nič nerobil. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Peňazí v školstve by mohlo byť viac, keby sa s nimi hospodárilo racionálne. Že to tak vždy nie je, dokazuje napríklad nová analýza hospodárenia s peniazmi určenými na mimoškolské aktivity – teda pre centrá voľného času, občianske združenia či ľudové školy umenia.
Krúžok drahší ako štúdium vysokoškoláka
Ministerstvo školstva preverovalo, ako sa využívajú peniaze v centrách voľného času. Zistilo, že krúžky, ktoré stoja v celoslovenskom priemere len 3000 až 5000 korún na žiaka ročne, stoja v niektorých centrách až 32 000 či 59 000 korún na žiaka!
„Je to nenormálne,“ chytá sa za hlavu štátny tajomník František Tóth. „Ako môže jeden krúžok vedy a techniky stáť viac ako rok študenta na vysokej škole?“ Na ministerstve preto urýchlene pracujú na zmene systému financovania.
Peniaze dostali, ostatné nik nekontroloval
Koľko peňazí si totiž centrá voľného času na mzdy a prevádzku zažiadali, toľko im vyplatili. Koľko žiakov však chodilo na krúžky, už nikoho nezaujímalo. Niekde chodilo pätnásť detí, inde len dve – a tam boli, prirodzene, náklady na žiaka veľmi vysoké.
Centrá voľného času však nič nemotivovalo k tomu, aby oslovili viac detí. Mať menej žiakov bolo skôr výhodné – mali menej roboty.
Na krúžky chodí asi 40 percent detí. „Šesťdesiat percent detí je teda doma alebo na prašiaku. Pritom žiak, na ktorého sú náklady 59 000 korún, berie peniaze za desať ďalších detí, ktoré by sa tam mohli učiť. Musíme túto podporu rozšíriť na viac detí,“ hovorí Tóth.
Nerobili to, čo im káže zákon
Centrá voľného času navyše pochybili aj v ďalšej oblasti: od rodičov mali vyberať príspevky vo výške 25 percent nákladov. Napriek tomu, že im tak prikazuje zákon, nerobili to. Najčastejšie s odôvodnením, že ľudia nemajú peniaze. Pravda je však iná. „Poplatky nevyberali úmyselne, lebo potom by museli od rodičov vypýtať za spomínaný krúžok vedy a techniky 15 000 korún. A kto by zaň toľko zaplatil?“ pýta sa Tóth.
Nový systém by mal byť spravodlivejší, pretože peniaze budú centrá dostávať na žiaka – viac peňazí dostane ten, kto bude mať viac žiakov a nie drahšiu prevádzku.
Ministerstvo zároveň chce, aby sa o tieto peniaze mohli uchádzať aj školy a využili tak svoje priestory, ktoré sú poobede prázdne. „Ak budú v škole aj krúžky, nebude pre deti len akousi mučiarňou, kde sa učí, skúša, kričia učiteľky. Deti tu zrazu zažijú zábavu, uvidia učiteľov inak.“
SOŇA REBROVÁ