Rôzne povahy prítomnosti Miroslava Nicza

Proces individualizácie, ktorým vo svojej tvorbe prechádza nitriansky výtvarník Miroslav Nicz, sa dá v jeho súčasnej tvorbe pozorovať v cieľových polohách tvorcu a respondenta, oboch samostatne a nezávisle. Na obe si ako podklad zvolil principiálne najmen


Autor na svojej výstave. FOTO – BRAŇO MICHALOVIČ

ej individualistický z modelov súčasného výtvarného umenia – techniku nových médií. Začlenením akčného prejavu do diela rozbíja klasickú konštantu jeho uzavretosti a ukončenosti a premieta nedefinovateľné rozhranie dielo – divák do inej významovej roviny.

Kým na vlaňajšej výstave Priamy prenos v Nitrianskej galérii sa nevedome stal divák súčasťou diela, v terajšom projekte Autofikcia pod kurátorským zastrešením Lucie Stachovej v bratislavskom CC Centre sa duplicitne s dielom identifikoval sám autor. Dve konceptuálne zložky, printy na stenách a videoprojekcia, sú manipulačnou rovnicou, kde máme intermediálnym spojením častí získať celok, avšak zámerne nekonkrétny. Definitívnosť diela a v ňom i seba samého narušil autor fyzickým vstupom prostredníctvom vernisážovej performancie – tretej a podstatnej zložky diela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Choreografia premietaného a zároveň zúčastneného živého Nicza mala navzdory svojej scénickej, a teda estetickej kvalite aj ďalšie významy spojené s celkom diela, ale aj osobitné. Dochádza tu k stotožneniu umelca s dielom a zápas, ktorý Nicz zvádza so svojím alter egom, tým pádom nie je len aktualizovaným pygmalionovským syndrómom. Oživené, ale uzavreté dielo prijíma svojho tvorcu, ktorý ho aktom stotožnenia subjektivizuje v úsilí poprieť fakt, ktorý Roland Barthes nazýva smrťou autora po dokončení diela.

Miroslav Nicz Autofikciou poukazuje na rôzne povahy svojej prítomnosti v diele. Od utajenej retuše v počítačových tlačiach graduje cez antikonkrétnu projekciu k náznaku permanentnej účasti. Takéto prepojenie je súčasnému umeniu vlastné, najmä však dôsledne ukazuje sľubné smerovanie s oporou v doterajšej tvorbe autora.

SkryťVypnúť reklamu
RICHARD GREGOR

(Autor je výtvarný kritik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 423
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 887
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 226
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 650
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 263
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 034
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 686
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu