
Zborník po prvýkrát vychádza v tvrdej väzbe a v novej grafickej úprave.
Siedmy ročník anonymnej literárnej súťaže Poviedka 2003 dnes vyvrcholí v Bratislave slávnostným odovzdávaním cien a krstom zborníkaSiedmy ročník literárnej súťaže Poviedka 2003 sa tradične uzavrie v priestoroch Divadla Stoka v Bratislave dnes o 19.00 h. Večer moderuje Jozef Dado Nagy a hudobným hosťom bude Jana Kirschnerová. Porota tentoraz ocenila iba desať autorov, oproti obvyklému číslu dvadsaťjeden. Prvé miesto získal Jozef Girovský, druhé Monika Kompaníková a tretie Silvester Lavrík, prémie dostali Tomáš Hatala, Peter Karpinský, Tibor Havlík, Daša Čelková, Ladislav Kravčík, Katarína Schmidtová a Ľubo Dobrovoda. (her)Ani siedmy ročník súťaže o najlepšiu poviedku 2003 nevyvolal úbytok zúčastnených autorov; vidina víťazstva alebo aspoň nejakého z ocenení, ktorým je aj každoročné uverejnenie vybraných prác v zborníčku, prilákala takmer sedemsto prispievateľov. Porota tentoraz vybrala do zborníka iba desať poviedok (len na porovnanie: roku 1996 to bolo až dvadsaťsedem, roku 1997 sedemnásť, roku 2000 a 2002 dvadsaťjeden). Z hľadiska tém je to pestrá zmes príbehov a príbežtekov, väčšinou odpozorovaných „zo života“, no niekde autori siahajú i za fikciami, ktoré im umožňujú väčší rozlet a voľnejšie narábanie s motívmi.
Trio najlepších
Víťazná poviedka Jozefa Girovského Zmok rekonštruuje vyliahnutie čierneho kurčaťa a antropomorfizuje tohto zmoka, ktorý svojmu pánovi prenáša zrnká obilia, až z neho urobí boháča; dá sa to čítať ako paródia na ľudskú hrabivosť a hoci sa tu hodne vraždí, má aj viac či menej humorné stránky. Oveľa lepšie koncipovaná sa mi vidí poviedka Silvestra Lavríka Šólet, ktorá získala tretiu cenu a prezrádza skúsenú spisovateľskú ruku. Lavrík má za sebou už niekoľko úspešných divadelných hier a v tejto próze sa vynára viacero originálnych postavičiek s navzájom prepletenými osudmi v rozličných časových rovinách. Druhou cenou odmenila porota prózu Kataríny Schmidtovej Rudbekia srstnatá; jej hlavnou hrdinkou je dievčatko, týrané vlastnou matkou, ktorá zahŕňa láskou namiesto svojej dcéry štyri mačky, pričom psychologická motivácia takéhoto prevráteného citového vzťahu chýba.
Snahy o experiment
Poviedky v zborníkoch sú zoradené abecedne podľa mena autorov, a tak výber sa začína prózou Daše Čejkovej Jatov Amod. Poviedka, písaná v prvej osobe, má byť karikatúrou vidieka, kam sa rozprávačka presťahuje, a v slede odpozorovaných epizódok postupne vyjadruje svoju nechuť a odpor k prostrediu, ktorému nerozumie (asi preto tie prešmyčky), a tak sa vracia do mesta. Ľubo Dobrovoda v Muchotrávke dobre zachytil rodinnú atmosféru v čase svojho detstva a detská optika dodáva figúrkam čaro nepochopiteľnosti, preto aj smiešnosti. Poviedka Tomáša Hasalu Návrat strateného syna sa odohráva na zabíjačke u rozprávačovho kamaráta a autor v nej uplatnil nezvyklý experiment, keď v beletristickom texte používa systém podčiarových odkazov; ide o ozvláštnenie, no aj o rušivý moment, veď mnohé údaje mohli byť bežnou súčasťou rozprávania. Iný experiment predstavuje próza Tomáša Havlíka Futbalista, lebo autor píše o písaní príbehu, a navyše všade v kondicionáli. Havlík nič nevysvetľuje, rozvíja iba futbalistický sen svojho hrdinu.
Občas chýbala aj pointa
Poviedka Petra Karpinského Keď pôjdem cez údolie je oveľa prostejšia a priamočiarejšia. Situovaná je do nemocnice medzi zábudlivé, škriepne a klebetné starenky a zachytáva síce smutné, no v danom prostredí „normálne“ situácie. Nič pozoruhodné nevyťažila ani Monika Kompaníková z príbehu Slávko, odohrávajú sa tu dosť morbídne scény, ktoré sa dali traktovať napríklad postupmi grostesky, autorka sa uspokojila skôr s deskripciou. Ladislav Kravčík použil v poviedke O človeku, ktorý sa vrátil, prvky rozličných žánrov, fantasy, sci-fi, hororu i krimi. Jeho poviedka s tajomstvom sa začína na cintoríne, no autor celú kauzu prešpekuloval až do neprehľadnosti, bez riešenia, bez pointy.
Môj krátky prehľad si nerobí nárok na hodnotenie, má skôr informačný charakter. O celej súťaži, znakoch, kvalitách, mankách a chybách sa v rozkošnom predslove predsedníčky poroty vyjadrila Daniela Kapitáňová. Napriek jej sklamaniu treba povedať, že táto súťaž nestratila nič zo svojej inšpiratívnosti.
JOZEF BŽOCH