Pre infláciu Slováci kupujú menej spotrebného tovaru
Sedem z desiatich Slovákov kupuje menej spotrebného tovaru ako vlani. Pod vplyvom inflácie až 80 percent nakupuje viac v zľavách a mnohí nepôjdu na letnú dovolenku.
Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu, ktorý v máji realizovala agentúra STEM/MARK pre Home Credit Slovakia, a. s.
Ako ďalej ukázal prieskum, vysoká inflácia vo všeobecnosti zatiaľ odradila od kúpy vybraného tovaru alebo služby zhruba tretinu opýtaných. Ak už Slováci pre infláciu rušia nejaké nákupy, tak je to najčastejšie v prípade dovoleniek a taktiež pri kúpe osobného auta.
Obava z ďalšieho rastu cien na druhej strane urýchlila napríklad kupovanie zariadení na posilnenie energetickej sebestačnosti.
"Väčšia finančná záťaž, a tým aj výraznejší tlak na domáce rozpočty núti mnohé domácnosti pri nakupovaní hľadať aj lacnejšie alternatívy. Ukázalo sa, že až ôsmi z desiatich respondentov sa momentálne viac ako predtým zameriavajú na nákup výrobkov a tovaru, ktorý v obchodoch či v e-shopoch ponúkajú v nejakej zľave alebo v akcii. Na druhej strane, je aj pätina ľudí, ktorí sa pre súčasnú infláciu pri nakupovaní zľavami neriadia," priblížil výsledky prieskumu analytik trhu Home Credit Jaroslav Ondrušek.
Ďalším zaujímavým zistením prieskumu je to, že obavy z vysokých cien urýchlili nákup niektorých tovarov a služieb.
Najviac sa to prejavilo v prípade nákupu zariadení na posilnenie energetickej sebestačnosti, či už to boli solárne panely, tepelné čerpadlá alebo kotly na tuhé palivo. Tu sa až 50 percent opýtaných rozhodlo pre urýchlenú kúpu preto, lebo sa obávali zvyšujúcich sa cien.
Z rovnakého dôvodu si traja z desiatich Slovákov v predstihu kúpili letnú dovolenku a ďalších 20 percent sa urýchlene rozhodlo pre rekonštrukciu svojej nehnuteľnosti.
Vysoká inflácia vo všeobecnosti zatiaľ odradila od kúpy vybraného tovaru alebo služby zhruba tretinu opýtaných. Najviac sa to prejavilo v prípade nákupu letných dovoleniek.
Tu bol výrazný rast cien na Slovensku dôležitým faktorom pre 43 percent ľudí, ktorí si zájazd či dovolenkový pobyt preto nezakúpili. Len o niečo menej Slovákov (39 percent) inflácia odradila od kúpy osobného auta, taktiež rekonštrukcie alebo úpravy svojho bytu či domu (35 percent) alebo nákupu drahšej elektroniky či módnych doplnkov a oblečenia.
Dáta z prieskumu ukázali, že rast inflácie častejšie skôr neovplyvňoval rozhodnutie Slovákov zobrať si nejakú pôžičku alebo tovar na úver. V mnohých prípadoch išlo aj o nevyhnutnosť. (TASR)
Ďalšie príspevky z rubriky: Ekonomika
Počet zahraničných turistov v USA klesol v marci medziročne o viac než desatinu. Turizmu hrozia škody v miliardách dolárov.
(TASR)Volkswagen by mohla časť výroby vozidiel značky Audi presunúť do USA. Cieľom je vyhnúť sa americkým clám.
(TASR)Vývoz švajčiarskych hodiniek na kľúčový americký trh vzrástol v marci o takmer 14 percent.
(TASR)Ceny nehnuteľností rástli na začiatku roka pomalšie. Výraznejšie stúpli v Prešove, Trnave a druhom bratislavskom obvode.
(TASR)Nealkoholické pivá sú v Nemecku čoraz úspešnejšie, spotreba klasického piva v krajine dlhšiu dobu klesá.
(TASR)Na obchodnú vojnu s USA doplatia v Číne milióny zamestnancov. Pracovnú silu v už vyčerpáva znižovanie platov a prepúšťanie.
(TASR)Väčšina kytíc z kvetinárstiev, kúpených online i supermarketov je plná pesticídov. Toxický kokteil môže spôsobiť rakovinu.
(TASR)Ukončenie podpory operačného systému Windows 10 sa dotkne polovice počítačov na Slovensku. Nastane 10 októbra.
(TASR)